ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آشنایی با هنر رفو گری و پیشینه آن

هنر رفو گری

یکی از هنر های وابسته به صنایع دستی ایران به ویژه قالی بافی “رفوگری” است.

بعداز قالی بافی هنر رفوگری  به وجود آمده است، زیرا هر تخته قالی ممکن است در معرض خرابی و فساد قرار گیرد و با گذشت زمان آسیب ببیند.

به طور کلی می توان گفت که هنر رفوگری مکمل هنر قالی بافی است.

ارزش هنر رفوگری زمانی مشخص می شود که فرش گرانبهایی به خاطر پوسیدگی یا بید زدگی یا رطوبت و آتش سوزی و یا کثرت استعمال و حوادث دیگر آسیب دیده باشد.

 قالی باف باید حدودی با هنر رفوگری نیز آشنا باشد تا در صورت ضرورت بتواند نیازهای خود و دیگران را برطرف کند.

با توجه به این که فرش از منسوجات است و در برابر حرارت و رطوبت و مرور زمان آسیب پذیر است ضایعات را تاحدی می توانیم به صورت زیر طبقه بندی کنیم:

ضایعات ناشی از کهنگی و طول عمر قالی از قبیل پوسیدگی، پاره شدن شیرازه، دررفتگی و فرسودگی چله ها، پارگی، رنگ پریدگی و یا از بین رفتن پرزها و غیره.

ضایعات ناشی از حوادث آتش سوزی و سوختگی، بید زدگی، پوسیدگی ناشی از رطوبت و یا مواد شیمیایی، بریدگی با وسایل برنده و چاقو.

ضایعات فوق ممکن است سطحی باشد یعنی فقط به روی پرز های فرش اثر بگذارد و یا عمیق باشد و به چله ها و پودهای فرش نیز آسیب برساند.

ابزار و مواد اولیه ی این هنر شامل قلاب، درفش، خواب پشت، دفتین، قیچی، دم باریک انبردست)، سوزن در دو اندازه کوچک و بزرگ، نخ پود، نخ پنبه ای (چله)، نخ ابریشمی، ظرف آب، تخته، چارچوب ، چکش، میخ کش، اتو، كبله و میخ می باشد.

 نخهای رنگین مطابق رنگ بافت قالی و بر حسب این که فرش کهنه و رنگ رفته باشد باید نخها نیز رنگ رفته انتخاب شود و هم چنین نخهای چله و پودها.

 نقشه ی قسمتی از قالی که از بین رفته باید از روی قسمت های مشابه و سالم قالی تهیه می شود.

مراحل رفو گری

به طور کلی رفوگری شامل مراحل زیر می باشد:

شیرازه دوزی: رفوگر باید نخ مناسب با رنگ مناسب از روی شیرازه باقی مانده فرش تهیه سپس به ترمیم خرابی ها و قسمت های از بین رفته شیرازه اقدام نماید. چنانچه نخ های مورد استفاده رفوگر با نخ های شیرازه قبلی هم رنگ نباشد عمل رفوگری مثل عمل وصله کاری به چشم خواهد خورد و ارزشی نخواهد داشت و باعث افت قیمت فرش خواهد شد.

پل سازی: در صورتی که چله های اول وآخر فرش از بین رفته باشد رفوگر باید تمام چله ها را با رنگی هم رنگ چله های اول ترمیم نماید.

گلیم بافی: گلیم فرش باید مطابق اول و آخر فرش اولیه زده شود. بیدخوردگی: رفوی پشت و روی فرش بید خورده هرکدام روش مخصوص دارد که رفوگر قبل از اقدام باید به قدر کافی مجرب وآزموده باشد تا از رفوی خود رضایت خاطر حاصل نماید.

سوراخ شدگی وپارگی، سوختگی، چروک خوردگی همه این حالات ممکن است در اثر کهنگی و مرور زمان پیش بیاید همچنین ممکن است مثلاً در اثر بی دقتی بافنده فرش، قالی روی دار پاره شود.که در هر حال باید رفو با رنگی مناسب رنگ به کار رفته در فرش انجام پذیرد. بدیهی است در صورتی که در انتخاب رنگ و عمل رفو دقت کافی نشود جای رفو شده به چشم خواهد خورد و از ارزش قالی کم خواهد کرد. به طور کلی هم آهنگی رنگ نخهای به کار برده شده در رفوگری با رنگ های اصلی نخهای فرش حائز اهمیت زیادی است.

اگر در یک طرف فرش پارگی ایجاد شود می توان آن را از روی نقشه طرف سالم فرش رفو نمود. اگر نقشه دو طرف فرش یکسان نباشد رفوگر باید با توجه به کلیات نقشه فرش، نقشه ای مناسب روی کاغذ شطرنجی طرح نماید سپس عمل رفوگری را انجام دهد. هرگاه فرش بدون نقشه ترمیم شود ارزش خود را از دست خواهد داد.

 اگر در وسط فرش یا نقطه ای از آن جر خوردگی پیدا شود, ابتدا باید محل جر خوردگی فرش را از رو یا پشت علامت گذاری کنند بعد همان محل را تا کنند، اگر جر خوردگی به علت خشکی چله ها ادامه یابد نبایدآن را دست کاری نمود بلکه باید حدود جرخوردگی را با ماژیک علامت گذاری کرده بعد آن را با تیغ خیلی تیز از بدنه فرش جدا نمایند سپس قسمت از بین رفته را از روی تعداد چله ها و با نخ های مناسب چله کشی کرده و بعد پود نازک وکلفت را از روی نقشه بافته شده که از بدنه جدا نموده اند به دقت همان نقش و همان رنگ را در بدنۀ فرش پیاده نموده وتمام نمایند.

 رنگرزی: برای اینکه رفوگر بتواند در هر شرایطی قادر به تأمین مواد مورد نیاز و مصالح ضروری خود باشد باید اصول رنگرزی را یاد بگیرد، زیرا چه بسا اتفاق می افتد رنگی که درسال های قبل به کار رفته است هنگام احتیاج و رفوگری در بازار پیدا نشود و همچنین امکان دارد که نخ های فرش در اثر استعمال تغییر رنگ پیدا کند که تهیه نخ های هم رنگ از بازار به آسانی میسر و ممکن نشود، در چنین اوضاعی لازم است که رفوگر نیازهای خود را شخصاً تهیه نماید و برای این عمل کسب اطلاعات مختصر از رنگرزی ضرورت پیدا می کند.

دستگاه کوچکی به نام پاتیل تهیه شود و با توجه به تجربه ای که رفوگر دارد نخ های مورد نیاز خود را رنگ نماید.

گاهی اتفاق می افتد با وجود تمام دقت هایی که به عمل آمده مع الوصف رنگ جای رفو شده با رنگ اصلی فرش کمی مغایرت داشته باشد که در این صورت رفوگر می تواند از رنگ های محلول وآماده استفاده نماید و پس از پایان کار رفوگری، قیچی زدن، کیله کشی، اتوکشی از آن رنگ ها برای تطبیق چله استفاده نماید و بعد روی قسمت رنگ شده، اتوی نیمه گرم ( به مدت ده ثانیه) قرار دهد تا نتیجه مطلوب به دست آید. با این رنگ ها حتی می توان عیب رگه های فرش را نیز رفع نمود اگر رنگ ها ثابت باشد هنگام شستن فرش نیز از بین نخواهد رفت.

شما در حال مشاهده آشنایی با هنر رفو گری و پیشینه آن در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. میلاد رشیدی گفته؛
    11:06 1401/02/17

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟ 😍😍😍

  2. ابوالفضل مرادی گفته؛
    07:42 1401/03/02

    خیلی وقت بود به همچین چیزی نیاز داشتم

  3. رحیم اخوان گفته؛
    16:06 1401/03/04

    خیلی خوشحالم که هستین

  4. غلامحسین باهنر گفته؛
    20:54 1401/03/08

    چقدر قشنگ و حرفه ای

  5. مسعود نهاوندی گفته؛
    10:06 1401/05/10

    سلام عالی بود 😍😍😍

  6. محسن کیان گفته؛
    04:42 1401/05/16

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین 😍😍😍

  7. رحیم رستمی گفته؛
    11:54 1401/05/18

    سلام عالی بود 😍😍😍

  8. بهزاد شکری گفته؛
    04:42 1401/06/07

    دستخوش

  9. علی اکبر ناصری گفته؛
    12:42 1401/06/21

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  10. محمدحسین کرمی گفته؛
    08:06 1401/06/24

    چه سایت قشنگی دارین 😍😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0