ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آغاز هنر پیکرتراشی

پیکر تراشی

پیدایش و آغاز هنر پیکرتراشی که رشته یی از آموزش هنری است دنباله ی صنعت و هنر کوزه گری و سفال سازی می باشد که آریایی های ایرانی از زمان بسیار دور با آن آشنایی داشته اند.

کوزه گران این دوره در فن قالب ریزی نیز مهارت داشته اند و شکل ابتدایی مجسمه ها را با گل به وسیله قالب ریزی تهیه می کرده اند

در آغاز برای تقدیم هدایا و نذر به پیشگاه رب النوع به خاطر امید و حمایت از اغنام و احشام، انواع مجسمه های جانوران را به وسیله ی قالب ریزی می ساخته اند چنانکه گیرشمن می نویسد:

تعدادی مجسمه های سفالین از رب النوع مادر و خداوند خصب نعمت و فراوانی در دست است که اغلب هم بدون سر پیدا شده و این نقص عمدی بوده است زیرا می خواسته اند بدین وسیله دیگران را از استعمال پیکرهای سفالین پس از مرگ مالک آن مانع شوند

اینگونه مجسمه ها و پیکرهای ابتدایی گلین مربوط به طبقات اولیه سیالک از نظر هنری و تناسب اجزا بسیار جالب است و تخصص و مهارت سازندگان آنها را در این رشته از هنرها می رساند.

در طبقات بعدی سیالک، علاوه بر مجسمه های سفالین، مجسمه های برنزی نیز دیده می شود و در مقایسه با مجسمه های پیشین روشن می سازد که در چند هزار سال قبل، کسانی که این مجسمه ها را می ساخته اند، از دانش های نسبتا غنی مربوط به هنر مجسمه سازی برخوردار بوده اند. این مجسمه ها را محصول کار افرادی باید دانست که در فن و هنر پیکرتراشی استادی و مهارت قابل توجهی داشته و تحت نظر مربیان و استادانی ماهر و دانش آموخته، آموزش دیده اند. اورارتوهای آریایی نیز مانند گذشتگان خود در زمینه های هنری از جمله حجاری و پیکر تراشی پیشرفت های شایانی داشته اند چنانکه پیوتروفسکی می نویسد:

به کاوش علمی باستان شناسان درآمده و دستخوش حفاریهای تاراجگران شده است. از این ناحیه مجسمه ها و اشیا برنزی به دست آمده که از بهترین آثار هنری اورارتو به شمار میرود … از مجسمه های بزرگ دوران اورارتو تنها یک مجسمه ی سنگی در دژ صخره ی وان به دست آمده که فاقد سر و پا است. این مجسمه اکنون در موزه ی دولتی گرجستان در شهر تفلیس نگهداری می شود که آن مجسمه یکی از فرمانروایان اورارتو یا مجسمه یکی از خدایان است و این طور به نظر می آید که مجسمه ی خدای خلد، خدای بزرگ اورارتو باشد.

در میان اشیا به دست آمده در ناحیه حسنلو مجسمه هایی پیدا شده که نشان می دهد هنرمندان آن دوره سعی کرده اند که شکل مجسمه ها را با طبیعت اشیا وفق دهند و جنبه ی تخیلی آنها بسیار کم باشد. از جمله آثار هنری این ناحیه مجسمه هایی از مفرغ است که به صورت شیر و حیوانات دیگر ساخته شده است.

در زمان هخامنشیان به نسبت سایر پیشرفت ها و ترقیات، هنر مجسمه سازی و پیکرتراشی نیز بهتر و پیشرفته تر گشته و آنچه به عنوان تزیینات قصرهای پاسارگاد، تخت جمشید، شوش، نقش رستم و صخره های بیستون به دست آمده از نظر هنری و موزون بودن اجزا و سبک، همگام با پیشرفت صنعت و هنر معماری بوده و استادی هنرمندان این عصر را آشکار می سازد، به طوری که برخی از نویسندگان و خاورشناسان گفته اند:

هنر مجسمه سازی در دوره ی هخامنشیان از جهت یکپارچگی و جزییات و ریزه کاری ها جنبه ی ناتورالیستی داشته است. از بررسی و تجزیه و تحلیل آثار مختلف این دوره بر می آید که هنرمندان در ساخت و خلق حجاری ها و پیکرهای مختلف از فنون هنری کاملا آگاهی داشته و مدتها وقت خود را صرف فرا گرفتن و تکمیل معلومات در این زمینه ها کرده اند.

دکتر ارنست هرتسفلد که حجارهای مهم را تشریح کرده است می نویسد:

میزان استادی و مهارت صنعتی و همچنین وضع لباس و اسلحه ساکنین قدیم ایران را می توان از سه حجاری که در صخره های نزدیک سرپل(محلی در نزدیک قصر شیرین) ساخته شده تعیین نمود

ملاحظه و تعمق در حجاری های نیمه تمام نواحی مختلف دوره ی هخامنشی نشان می دهد که کارگزاران و حجاران در مواقعی که شاهنشاه در آن محل نبوده به تکمیل تزیینات و حجاری های ساختمان مبادرت ورزیده اند و در سایر موارد موقتاً کار را تعطیل کرده اند. حجاری های ظریف و زیبای ناحیه ی(تچر) نشان می دهد که استادان فن در این حجاری ها نهایت هنرنمایی را در طراحی و استحکام و زیبایی کاخها به کار برده اند.

دکتر کریستی ویلسن(Dr.Ch.Wilson) در کتاب صنایع ایران می نویسد: حجاری ها و نقوش برجسته زمان هخامنشی علاقه ایرانیان را به حیوانات و مهارت و استادی صنعتگران را در فاصله دادن و تعیین مقیاس و اندازه ها و هماهنگی و تجسم حرکت در تصاویر جمعی به خوبی نشان می دهد.

در زمان اشکانیان بعد از دوره ی انحطاط و رکودی که در نتیجه حمله ی اسکندر و جانشینانش در ایران به وجود آمده بود، سنگبری و پیکرتراشی نیز متداول گشت. نمونه هایی از این هنر در بیستون، سبک کار استادان و هنرمندان اشکانی را نشان می دهد.

در نواحی نزدیک بنای مربوط به آتشکده ستون هایی سنگی به طور پراکنده برجا مانده که بر روی آنها، صورت ها و نقش های حجاری شده ی آن دوره را کاملا روشن می سازد.

به طوری که شواهد و مدارک نشان می دهند، مجسمه های مفرغی نیز در ناحیه ی فوق در پرستشگاه وجود داشته که فقط قطعاتی از آنها موجود است. در میان قطعات فوق دو مجسمه ی مفرغی و سربی کوچک به دست آمده که نماینده ی جنگجویان پارتی در لباس محلی است، و این مجسمه های کوچک هنرمندی و مهارت استادان اشکانی را آشکار می سازد .دیاکونوو می نویسد: آثار زیادی از مجسمه های پارت در موقع حفاری ها به دست آمده است. در این قسمت هم مانند سایر رشته های هنر، مکاتب و طریقه های زیادی وجود دارد، که ریشه آنها همان سبک ها و شیوه های محلی است.

یکی از آثار برجسته مجسمه سازی پارت ها مجسمه ی بزرگ مفرغی یکی از معاریف پارت در شمی(الیمایید) است، که لباس مخصوص پارت ها را به تن دارد و این لباس دارای چین و شکن های زیادی است که در مجسمه کاملا منعکس گردیده است.

در همان شمی، کله مرمری یک شاهزاده و بعضی دیگر از مجسمه ها کشف شده است.

گویا کله ی مرمری یک ملکه که احتمالا متعلق به موزا زن فرهاد چهارم است و مربوط به پایان قرن اول قبل از میلاد می باشد که اخیراً کشف شده، و به وسیله یک نفر یونانی اهل شوش در زمان خود ساخته شده بود .

تصویر سنگی مرد ریش داری هم که به دست آمده ظاهراً به دوران بعدی تعلق دارد و خطوط طرح آن نشان می دهد که در آن دوره تدریجاً هنر رو به انحطاط بود.

در نسا علاوه بر مجسمه های مرمری به سبک و شیوه ی هلنیان مجسمه های مختلفی از مردان و زنان که با خاک رس در روی قالب سربی و چوبی و یا نی ساخته شده به دست آمده است که مجسمه ها تماماً رنگ آمیری شده است، همچنین در نسا مجسمه های گلین بسیار زیبایی پیدا شده، که میان تهی است و زراندود یا رنگ آمیزی شده است

سطح آموزش هنری پارتیان نسبتاً عالی بوده و هنر مجسمه سازی نیز مانند دیگر شئون هنری در این دوره احیا گردیده است. مکتب ها و سبک های هنری این دوره ناشی از سنت های اصیل محلی بوده ومی رساند که علیرغم انحطاطی که در نتیجه ی حمله اسکندر و سلوکیان در ایران آن زمان به وجود آمد، ایرانیان پارتی اصالت و رسالت ملی خود را حفظ کردند و استادان زبردستی برای احیای تمدن و هنر ایرانی از آن میان برخاسته اند.

با ارائه ی نمونه ها وشواهدی که موجود است می توان گفت که هنر پیکرتراشی و مجسمه سازی اشکانیان محصول نفوذ هنر یونانی نبوده، بلکه گواه بر پیدایش هنری نوین و مستقل می باشد که جنبه های نیک هنر یونانی را دگرگون کرده و پاسدار هنر هخامنشی است.

بعد از اشکانیان می توان در تاریخ ایران باستان، ساسانیان را از جمله نوآوران ایرانی دانست که در تمام زمینه های هنری از جمله هنر پیکرتراشی و حجاری پیشقدم بودند و تغییرات و تحولات بسیار ارزنده ای در تاریخ هنر ایران به وجود آورده اند.

هنر ساسانی به عقیده ی بسیاری از دانشمندان، آخرین جلوه گاه هنر مشرق زمین بوده که قدمت این هنر را به چهارهزار سال می رسانند.

هنر مجسمه سازی و سنگ تراشی در این دوره با هنر و صنعت معماری که پیشرفت زیادی کرده بود ارتباط کامل داشته است.

مجسمه ی شاپور اول، در مدخل غار شاپور در نزدیکی کازرون و همچنین مجسمه ی خسروپرویز در طاق بستان موید و گویای پیشرفت و توسعه ی هنر مجسمه سازی در دوران ساسانیان است.

در این دوره، هنر پیکرتراشی و حجاری ایرانی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همجوار نیز گسترش یافته و ممالک زیادی را تحت تاثیر هنر خود قرار داده است.

تجلی این هنر بیشتر به صورت حجاری و نقوش برجسته بر روی دیواره ی کوه ها بوده که نشان می دهد مجسمه های این دوره قابل دقت و تامل است. مجسمه ی نیم تنه ی دیگری مربوط به شاپور دوم که در موزه ی اکسفورد نگه داری می شود نیز در نوع خود بی بدیع و از نظر هنری قابل توجه بوده و حاکی از پیشرفت و رواج این هنر در دوره ی ساسانی است. آثار این دوره بسیار با شکوه و مجلل بوده و نمایشگر فکر و اندیشه و دقت هنرمندان است. قرینه سازی ها و حالت ساده و بی تکلف تصاویر و نقوش و مجسمه ها، تجسمی از واقع بینی و ظرافت هنری این دوره می باشد.

پروفسور هرتسفلد معتقد است که : اصول و سبک این حجاری ها از روی نقاشی بوده است و نمونه مجسمه سازی حقیقی نیست. با همه اینها حجاری های ساسانی قسمتی مهم از صنایع ایران و دنیاست و شکی نیست که بعضی از آنها توسط صنعتگران درجه اول ساخته شده است.

از مهمترین مراحل هنر ساسانی حجاری های مفصل و متنوع هنرمندانه ایست که در نقوش طاق بستان(کرمانشاه)، نقوش تنگاب فیروزآباد، برم دلک شیراز، نقش بهرام دوم ساسانی در گویم شیراز، نقش بهرام دوم در (سرمشهد)کازرون، حجاری های نقش رجب، نقش رستم دیده می شود …

در حجاری های طاق دوم نقوش طاق بستان خسرو پرویز شهریار ساسانی را نشان می دهد که بر اسب کوه پیکر خود(شبدیز) سوار و سپر و نیزه بلندی در دست دارد. این نقوش از لحاظ ریزه کاریهایی که برای نمایاندن جزییات سلاح ها و لباس ها، مخصوصا لباس شاه و محارم و درباریان و حالات مختلف حیوانات شده بسیار جالب و از لحاظ شناسانیدن صنعت بافندگی و طراحی پارچه حائز کمال اهمیت می باشد.

از حجاری های دیگر دوره ساسانی که ارزش هنری بسیاری دارد و اهمیت کار استادان این دوره را نشان می دهد، حجاری های موجود طاق بستان می باشد که عبارتند از نقش برجسته ی اردشیر دوم و نقش برجسته ی شاپورها و طاق بزرگ یا طاق خسرو دوم.

حجاری ها و مجسمه های ساخت این دوره بسیار است و در حدود سی حجاری بر تخته سنگ های نقاط مختلف، پیروزی های شاهان ساسانی را نشان می دهد و گرچه با یکدیگر متفاوتند ولی با تامل و دقت می توان به هنرمندی و ظرافت کار استادان و قدرت آفرینندگی چنین آثاری پی برد.

از روی این آثار و آثار متعدد دیگر این دوره می توان استنباط کرد که هنرمندان و هنرآموزان با فرا گرفتن فنون حجاری و پیکر تراشی از سطح دانش و آموزش بسیار عالی هنری بهره مند بوده و شاید گزاف گویی نباشد، اگر گفته شود که استادان و هنرمندان این عصر ساسانی از نظر آموزش هنری و تعلیم و تدریس این هنرها سرآمد دیگران بوده اند.

تنوع هنر و پیشرفت آن در این دوره محصول و نتیجه ی سیستم آموزشی پیشرفته یی است که احتیاج و نیاز به آموزش مداوم و مستمر در طول زمان داشته و تا عصر حاضر ادامه پیدا کرده است.

شما در حال مشاهده آغاز هنر پیکرتراشی در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. اسدالله باهنر گفته؛
    15:54 1401/02/23

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین 😍😍😍

  2. سجاد ملک گفته؛
    12:30 1401/02/26

    شما پیج اینستا هم دارین؟ 😍😍😍

  3. سعید حسنی گفته؛
    21:30 1401/03/20

    بهترین چیزی که میشد پیدا کرد رو نوشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0