ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آموزش نحوه بافت فرش و تابلو فرش دستبافت

آموزش نحوه بافت فرش و تابلو فرش دستبافت

1- اساس انجام یک بافت خوب

اول : دار قالی سالم و بدون عیب

دوم : انجام چله كشی صحیح و یكدست می باشد .

بنابراین ، چنانچه كیفیت موارد فوق، برای شما قابل قبول ( یا دلچسب ) نبود، تا زمان حل مشكل  به هیچ عنوان بافت را شروع نكنید .

برای بافندگان تازه كار و كم تجربه، چله كشی كاری سخت و دشوار است همچنین ، با توجه به حساسیت فوق العاده چله كشی در حاصل كار، بهتر است كار چله كشی را به افراد خبره و با تجربه واگذار كنید .

2- پود ضخیم و نازك :

 پس از انتخاب دار مناسب و انجام چله كشی صحیح ، مهمترین عامل موفقیت در انجام یك بافت خوب ، این است كه بافنده در كشیدن پود نازك و پود ضخیم، به اندازه كافی، مهارت داشته باشد. بنابراین لطفا تا قبل از حصول اطمینان، و تمرین كافی، در این مورد به هیچ وجه، بافت را شروع نكنید زیرا : كیفیت بافت هر فرش بیشتر از هر چیز مربوط به كیفیت كشیدن پود نازك آن است.

3- كنترل دقیق ارتفاع فرش

 بطور مرتب ( معمولا هر بیست رج یكبار ) ارتفاع بافت را متناسب با رج شمار محاسبه كرده  كافی است ارتفاع فرش را برابر با آن بطور مرتب و از همان ابتدا تنظیم كنید و از مشكلات و عیوب زیادی كه در اثر عدم كنترل ابعاد ممكن است بوجود آید جلوگیری نمائید.

1- هنگام شروع به کار در اولین رج، باید چک شود که روی گلیم باف اولیه فرش و قایق ( در صورت وجود)، پوششی از جنس نوارچسب یا امثال اینها نصب شود .

اینکار برای این است که ممکن است هنگام کار در رج های اولیه ، تارها در قسمت پایین توسط قسمت پایین چاقو زخمی نشود.

2- در موقع پود رد کردن ( پود کلفت ) ابتدا پود کش را از وسط کار انداخته و داخل تارها کرده و به طرف سمت چپ هدایت کنید.

وقتی به انتهای کار رسید، پود را در قلاب آن انداخته و آن را بکشید و از وسط کار در بیاورید
سپس بجای اینکه به همین طریق ادامه بدهید اینبار پودر کش را برخلاف جهت قبلی یعنی از همان جایی که پود درآمده، وارد و به طرف راست هدایت کنید و پود را در سوراخ تعبیه شده در انتهای پود کش قرار دهید و بکشید، دقت کنید پاره نشود این کار پود کشی را برایتان راحت تر می کند.

3- برای اینکه فرش شما دچار بالازدگی یا پایین افتادگی نشده و طول آن درازتر یا کوتاه تر نشود باید هر 10 رجی که بافته می شود در فرشهای با رج شمار 50 ، حدود 15 میلی یعنی یک سانت و نیم ارتفاع داشته باشد یعنی 100 رج 15 سانت.

4 – برای اینکه فرش شما از طرفین جمع نشود، و وقتی پودکش پود کلفت را انجام می دهید از هر طرف دار به اندازه 5 سانت از پود نگه داشته، و با چاقو بریده شود.

یعنی شیرازه بافی که در واقع پیچیدن پود به دور چند تار طرفین فرش و برگرداندن بود، انجام نشود و پود از طرفین آزاد بماند.

ابتدا به نظر می رسد این کار باعث می شود که فرش انسجام نداشته باشد، ولی اصلا مشکلی از این لحاظ پیش نخواهد آمد.

چون پس از بافت و پایین آوردن کار یک شیرازه ( شیرزاه منفصل ) دور تارها زده خواهد شد البته توسط کسانیکه کارهای انتهایی فرش را اعم از شیرازه بافی و قایق زنی و پرداخت را انجام میدهند

این کار ( یعنی آزاد گذاشتن و برنگرداندن پود) باعث می شود فرش شما به هیچ وجه از طرفین جمع نشود.

چون در صورتیکه شما این پود ها را به داخل کار می کشیدید، هر رج مقداری فرش به داخل جمع می شد که آخر کار پایین فرش شما به طور مثال 70 سانت و بالای فرش شما 62 سانت می شد که ایراد بزرگی بود

در واقع شما با این کاری که ما به شما می گوییم، علاوه بر آن که زحمت خودتان را کمتر می کنید و پود ها را آزاد گذاشته و سراغ بافت می روید و باز هر رج همینطور پود کشی را انجام داده و باز پود ها را از طرفین آزاد می گذارید، فرشتان هم بدون ایراد درمی آید.

 5- اگر بعضی از قسمت های کار بطور تیکه ای بالازدگی یا پایین افتادگی پیدا کرد، که این کار هم ممکنه بخاطر نازک یا کلفت بودن بعضی از نخ ها باشد و هم ممکنه بخاطر فاصله کمتر یا بیشتر تارها از همدیگر یعنی کیپی زیاد یا کم تارها به همدیگر باشد، این ایراد را به این شکل برطرف می کنیم.

هر جا که پایین زدگی دارد هر از گاهی روی گرهای ان منطقه، گره های مکرر می زنیم، یعنی از رنگ همان گرهی که در این منطقه هست، برداشته و روی همان گره ها از همان رنگ می بافیم ( قبل از اینکه پود کشی را انجام دهیم ).

این کار باعث می شود ارتفاع آن تکه بالاتر بیاد.

در مناطقی هم که دچار بالازدگی هست نخ مان را دولا هست، یک لایش را حذف و با یک لا بافت را انجام می دهیم.

این کار هم باعث پایین آمدن ارتفاع آن منطقه می شود البته هر رج این کار را نمی کنیم بلکه هر چند رج یکبار تا وقتی که ارتفاع کار یک دست شود.

گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله همة اینها یک منظور را آماده میکنند و آن خامه یا پرزی است که در حول محور چله های زیر و رو (یکی از زیر و یکی از رو) گره میخورد و با پهلوی هم قرار دادن آنها، نقش و نگار قالی نمایان شده و قالی به خود شکل میگیرد.
تراکم گره ها و ظرافت آنها نمایانگر میزان مرغوبیت و کیفیت فرش است. بدین معنی که هر چه تعداد گره ها زیادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد بود.
به طور کلی در قالیبافی ایران دو نوع گره متداول است:

● گره ترکی: (طرز عمل)

این گره روی دو تار رو و زیر به کار میرود. بدین ترتیب که بافندة خامه یا پرز، را در دست چپ گرفته و به صورت عمود یا خط مستقیم بر روی تارهای رو و زیر قرار می دهد. هر یک از دو سر خامه به پشت یکی از تارها رفته پس از پیچیدن به دور آنها از بین دو تار بیرون آمده به طرف بافنده کشیده می شود. این نوع گره که ترکی (متقارن) نامیده می شود بیشتر به کمک قلاب انجام می گیرد و نسبت به سایر بافت ها محکمتر است. گرة ترکی در ترکیه و آذربایجان و همدان و دیگر نقاط ترک نشین به کار می رود، ولی در سطح جهانی کمتر مورد استفاده است.
 

این گره با استفاده از قلاب تبریزی بدین صورت انجام می شود که ابتدا یک جفت چلة زیر و رو را به کمک قلاب جلو کشیده، بخشی از خامة موردنظر را در دست چپ گرفته یک سر خامه را به کمک قلاب بین دو چله برده و آنرا از پشت تار اول بیرون آورده از روی دو تار عبور می دهیم، آنگاه آنرا پشت تار دوم برده و سپس سر خامه را از بین دو تار مجدداً بیرون می آوریم و هر دو سر را با هم بطرف پایین می کشیم و اضافه آن را با لبة تیز قلاب قطع می کنیم. (بافندگان زبده به نحوی عمل می کنند که از یک سمت نیاز به بریدن سر پرز دیگر گره نباشد و تقریباً پرز به اندازه مورد نیاز بیرون آمده و فقط قسمت بلند آنها بریده می شود). ضمناً باید دقت شود که در موقع جلو کشیدن دو سر گره اندازه آنها یکسان باشد و یکی کوتاه تر و دیگری بلندتر نباشد).

 معمولاً نوع گره و تعداد آن در واحد سطح (رج شمار) ملاک ظرافت و محکمی فرش است. طبقه بندی کیفی فرش ها براساس بافت، معمولاً با تعداد گره در یک واحد سطح انتخابی (سانتیمتر، دسیمتر، اینچ، فوت مربع) و گاه نیز با محاسبة تعداد گره در واحدی از طول (اینچ، فوت، متر) انجام می شود.

علاوه بر روش های فوق در ایران از گره (وسیلة فلزی ۵/۶ سانتیمتر) نیز برای سنجش استفاده می کنند، مثلاً فرش چهل تا یک گره یا چهل رجی دارای ۴۰ گره در ۵/۶ سانتیمتر است. گاه نیز از تعداد گره در چارک استفاده می کنند به طوری که فرش ۱۶۰ رج یک چارک همان ۴۰ رجی است.

رج شمارهای، رایج در بافت فرش های ایران:

رج شمار رایج فرش های ایران از ۲۰ تا ۷۰ رجی (یعنی فرش هایی با ۱۱۶۰۰-۹۰۰ گره در دسیمتر مربع) را شامل می شود. معمولاً فرش های درشتباف ۲۰ و ۲۵ رجی (یعنی فرش هایی با حدود ۹۰۰ و ۱۴۸۰ گره در دسیمتر مربع) جزء فرش های پست شمرده می شوند و تولید آنها در برنامه های آموزشی و یا توسط بافندگان ساده و مبتدی صورت می گیرد. فرش های ایلیاتی نیز معمولاً درشت باف و حدود ۳۰ رجی هستند. فرش های متوسط خوب، فرش های ۴۰، ۴۵ و ۵۰ رجی (با داشتن حدود ۵۹۰۰-۳۸۰۰ گره در دسیمتر

شما در حال مشاهده آموزش نحوه بافت فرش و تابلو فرش دستبافت در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. بهزاد احمدیان گفته؛
    08:18 1401/02/23

    aaaaliii bood 😍😍😍

  2. ناصر آزاد گفته؛
    16:54 1401/03/27

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟ 😍😍😍

  3. حیدر همدانی گفته؛
    10:18 1401/05/14

    بهترینید شما واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0