ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

استاد مهدی شمسعلی

استاد مهدی شمسعلی

تولد : 1329

محل تولد : اصفهان

ملیت : ایرانی

پیشه : زری بافی

زندگی نامه استاد مهدی شمسعلی

استاد مهدی شمسعلی به سال ۱۳۲۹ در خانواده ای مذهبی و هنرمند در خیابان ابن سینا محله شهشهان اصفهان دیده به جهان گشود.

استاد از ابتدای کودکی، عاشقانه نزد پدر هنرمند خویش به هنرآموزی زربافت اهتمام ورزید و به سال ۱۳۳۷ شمسی و در سن هشت سالگی زری بافی را در کارگاه پدر آغاز نمود. وقتی ۹ سالگی اش تمام شد کار با دستگاه زری بافی را شروع کرد و ظرافت و جذبه زری را در کنار استاد مهدی پورنقشبند و پدرش استاد حسن شمسعلی فرا گرفت.

وی پس از بازگشت از خدمت سربازی به هنرستان هنرهای زیبا رفت و در آنجا به تدریس زری بافی مشغول شد و ۳۰ سال به تربیت شاگردان همت گمارد. استاد که بیش از ۵۰ سال از عمر ارزشمند خود را در راه حفظ، احیاء و آموزش هنر زری بافی صرف نموده است، پس از سی سال فعالیت هنری با عناوین مختلف از جمله زری باف، مدرس و سرپرست در کارگاه زری بافی هنرستان هنرهای زیبا مشهور است و آثار ارزشمند متعدد زربافت در طرحها و نقوش زیبا و متنوع از خود به یادگار گذاشته است.

استاد «مهدی شمسعلی» از پیشکسوتان هنر زری بافی اصفهان با بیش از نیم قرن تجربه، از سال ۱۳۷۵ هجری شمسی به دعوت مرحوم احمد ادیب، این بار به عنوان میراث دار میراث پدران و نیاکانش با استقرار در خانه نساجی اصفهان (خانه شیخ الاسلام) این هنر را همچنان زنده نگاه داشته است. اینک با امید به آنکه هنر دو هزار ساله زری را که پیشینیانش به رسم امانت به او سپرده اند, امانتداری شایسته بوده و بدرستی به آیندگان بسپارد ضمن آموزش شاگردان می کوشد تا با راه اندازی کارگاههای مختلف، جوانان خوش ذوق اصفهانی را با آن آشنا نماید.

استاد مهدی شمسعلی با سابقه بیش از نیم قرن تجربه و فعالیت در این هنر به عنوان چهره ماندگار کار در سال ۱۳۹۰، چهره ماندگار هنر در رشته زری بافی در سال ۱۳۹۵ و بازنشسته نمونه سال ۱۳۹۶ شناخته شدند و دارای بیش از ۵۰ لوح تقدیر و تندیس در زمینه هنر زری بافی می باشند.

مهدی شمسعلی یگانه استاد ترمه بافی از رنج های رفته بر این هنر دستی می گوید كه روزگاری در ایران و استان اصفهان رونقی داشت كه اكنون از شكوه آن خبری نیست..وی آموزش به علاقه مندان این رشته هنری را ضروری برشمرد و گفت : این هنر طی نسل ها به ما رسیده، مرهون زحمات و آموزش از سوی آموزگارانی است كه ترمه بافی را بی هیچ نقصانی به علاقمندان یاد داده اند، كه اكنون این وظیفه ملی است كه با ایجاد انگیزه و ذوق در دل دوستداران هنر و برنامه ریزیهای اصولی مسوولان امر، زمینه انتقال این هنر دستی به نسل های آینده را مهیا كنیم.این هنرمند اصفهانی تصریح می كند كه هیج غباری سنگین تر از فراموشی هنرها نیست وقتی كه در پیش پای تو می سوزد، حمایت نمی شود، چرا ما فراموش شده ایم ؟، تو ای خبرنگار زخم های رفته بر من و هنرم را بنویس كه این هنرها زندگی می بخشیدند.

 

تاریخچه ترمه بافی:

ترمه ‌بافی از اوایل دوران صفویه در اصفهان رواج داشته ولی هم اكنون شرایط چندان مطلوبی ندارد،دوره شاه عباس صفوی را می توان دوران اوج و شكوفایی صنعت ترمه بافی عنوان كرد، به دلیل اینكه او طراحان برجسته ای را از چین و ارمنستان به ایران دعوت می كرد تا هنر نوین خود را به ایرانیان تعلیم دهند به همین دلیل ترمه های آن زمان زیبایی و برجستگی خاصی پیدا كرد و اكنون نمونه های آن را در دست بافته های استاد شمسعلی می توان سراغ گرفت.

هنر ترمه بافی بعنوان نماد درهم آمیختگی تار و پودها و تجلی نقش های بی بدیل و زیبا، اگرچه نزد مخاطب خود جذاب و دلرباست، اما ادامه خلق و تولید آن همچون بسیاری دیگر از صنایع دستی با چالش و مشكل روبه رو شده است كه باید برای آن چاره اندیشی شود.

بافت ترمه به عنوان یكی از ظریف ترین و زیباترین محصولات دستباف از اوایل دوره صفویه در ایران رواج یافت، دستگاه ترمه بافی از نوع چهاروردی است و برای بافت ترمه نیاز به یك نفر بافنده و یك نفر گوشواره كش است.

استاد كار در قسمت پایین و پشت دستگاه می نشیند و گوشواره كش در بالای دستگاه استقرار می یابد و كارش انتخاب و تعیین نخ های مخصوص برای ایجاد نقش برروی پارچه و هدایت نخ ها به پایین برای انجام كار بافت است لذا طرح های زیبایی كه بر روی ترمه مشاهده می شود، حاصل همكاری و هماهنگی استاد كار بافنده و گوشواره كش است.

رنگ های مصرفی در ترمه بر اساس ذوق و سلیقه هنرمند تغییر می یابد، اما رنگهای عنابی، قرمز روشن، سبز، نارنجی و سیاه در این هنر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح های مورد استفاده در ترمه از اشكال طبیعی و طبیعت الهام می گیرد كه از اصلی ترین آن می توان به بته جقه، بته خرقه، شاخ گوزنی، بته بادامی و راه راه اشاره كرد، همچنین اطلسی قالبی از زیر مجموعه های اصلسی به شمار می رود.

پارچه ترمه دارای بافت منحصر بفردی است و با برخورداری از تراكم زیاد بافتها مقاومت و ماندگاری خوبی دارد و بی شك یكی از دلایل رونق آن در اعصار گذشته، همین دوام آن بوده است.

از ترمه به عنوان پرده ای، بقچه، رومیزی، جانمازی و در تهیه انواع لباس های زیبا استفاده می شود، ضمن این كه از این پارچه ظریف به صورت تكمیلی آن می توان كیف های زنانه و مردانه و نیز پشتی تولید كرد.

نخستین مرحله بافت ترمه تهیه مواد اولیه آن است، پشم سفید و ابریشم اجزای اصلی این هنر را شكل می دهد، پشم سفید بدلیل اینكه می توان با رنگ آمیزی به رنگ دلخواه تبدیل كرد كاربرد فراوانی در آن دارد.

استاد مهدی شمسعلی از با سابقه ترین هنرمندان رشته ترمه بافی، رمز جذابیت ترمه را تنوع رنگها و نقشهای زیبا می داند و بیان می كند: طرز خلق ترمه نیز برای بینندگان جالب است، زیرا دستگاه و ابزار سنتی آن بسیار پیچیده است و قوانین هندسی پیروی می كند.

او با زمزمه قطعه شعری، هنر ترمه بافی و زربافی را اینگونه توصیف می كند: پیشه ور باهنر اصفهان / ای به هنر سرمه چشم جهان / زركش و زربفت تو چون شاهكار / بافته بر حافظه روزگار / اصلس گلدار تو باشد بسی / صافتر از برگ گل اصلسی

این پیشكسوت صنایع دستی ظهور دستگاه های نساجی نوین كه در تار و پود هنر ترمه بافی هم راه یافته اند را از دیگر مشكلاتی فرارو برشمرد كه برای این هنر اصیل مشكل ساز شده و تولید صنعتی را جایگزین تولیدات فاخر دستی كرده است.

وی بیان كرد : مشقت، دقت، زیبایی، اصالت، دوام و ماندگاری از ویژگی های ترمه بافته شده با دست و بصورت اصیل است، اما تولیدات صنعتی از این صفات برخوردار نیستند و از زاویه ای دیگر، ظرافت و ارزش واقعی را ندارند، اما در عین حال بازار را تسخیر كرده اند.

شمسعلی، گرانی وسایل و ادوات مورد استفاده در این هنر را یكی از دلایل كاهش شمار علاقمندان به یادگیری آن می داند و در این باره می گوید: راه اندازی دستگاه بافت ترمه بدون در نظر گرفتن مواد اولیه آن بیش از 300 میلیون ریال هزینه دارد و بی شك پرداخت آن در توان نوآموزانی كه در ابتدای راه قرار دارند، چندان سهل نیست.

شمسعلی با بیان اینكه طی بیش از 60 سال فعالیت در زمینه صنایع دستی، هنرآموزان پرشماری را تربیت كرده است، گفت : برخی از این افراد با یادگیری رشته ترمه دوزی آن را دنبال كرده اند، اما بسیاری با وجود فراگیری این هنر، بدلیل نبود حمایتها دست از كار كشیدند و آن را ادامه نداند. وی اضافه كرد: اگرچه علاقه و ذوق هنری عنصر اصلی و مایه پیشرفت هنرمند است، اما باید حمایت نیز از سوی تصمیم گیران و سیاست گذاران در عمل و نه فقط در گفتار حس شود، تا هنرمند در ادامه راه خود دلگرم باشد و به تداوم آن مبادرت ورزد.

این هنرمند پیشكسوت درباره اینكه ایرانیان بجای اهدای اجناس خارجی، صنایع دستی را به یكدیگر و حتی به سایر مردم جهان هدیه دهند، ادامه داد: نبود سرمایه گذاری و حمایت از سوی نهادهای متولی منجر به سخت و كند شدن چرخه تولید و در نهایت گرانی تولیدات شده است و همین امر سبب می شود كه صنایع دستی اصیل، قیمت تمام شده بیشتری داشته و مردم توان اهدای آن به همدیگر را نداشته باشند.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
Short Url Post
0