ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع دستبافته های سنتی(6)

جیم بافی

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “جیم بافی” نام دارد.

این هنر در خضر آباد استان یزد رایج بوده و تولید می شود.

 جیم نوعی پارچه لباسی پنبه ای است که نخ مورد مصرف در تار آن، از نخ ۲۰ دولا و نخ مورد مصرف در پود آن نخ ۱۰ دولا است و به وسیله ی دستگاه چهار وردی بافته می شود.

 بافندگان آن را به طور عمده زنان خانه دار تشکیل می دهند.

عرض این دستبافته معمولا ۷۰ سانتیمتر و طول آن حدود ۲۰ الی ۲۵ متر است و یک بافنده روزانه می تواند حداکثر ۸ متر جیم ببافد.

گویا وجه تسمیه ی آن به خاطر شباهتی است که به پارچه های جین دارد، هر چند شباهت زیادی هم به کرباس دارد.

روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، آتش و حرارت مستقیم، اشیای تیز و برنده است و با شوینده های غیر اسیدی قابل شستن است.

چادر شب بافی

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی ایران “چادر شب بافی” نام دارد.

چادر شب بافی به نوعی بافت پارچه محلی زیبا و رنگارنگ گفته می‌شود، كه توسط زنان و دختران مازندرانی و گیلانی بافته می‌شود.

 این هنر در استان مازندران، استان های گیلان (رودسر و قاسم آباد) و خراسان بافته شده و زنان محلی آن را به دور کمر می پیچند.

 در قدیم از آن به عنوان روانداز در شب ها استفاده می کرده اند و به همین دلیل به آن چادر شب گفته اند.

این پارچه از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی از سالیان گذشته تاكنون با كاربردهای گوناگون بافته شده است. چادر شب كه در اصطلاح محلی در استان مازندران به آن لاون می گویند.

توسط دستگاه چادرشب‌بافی یا پاچال در خانه‌ها بافته می‌شود نخ‌های مورد استفاده را از دكان‌هایی به نام كنافا بافی تهیه می‌نمایند.

چادر شب از دو جنس پشمی و ابریشمی بافته می‌شد كه نوع ابریشمی آن را دارایی نیز می‌گفتند و مخصوص اعیان منطقه بوده است، چادرشب یا یک لاون معمولا از شش تخته كه هر تخته آن ابعادی 5/0×2 متر دارد با طرح‌های ذهنی و بدون استفاده از نقشه یا طرح در رنگ‌های متنوع توسط زنان بافته می‌شود.

رنگ اصلى زمینه چادر شبها معمولاً قرمز است. البته متن بنفش و سبز نیز به مقدار بسیار كم در منطقه قاسم آباد بافته مى شود. طرح هاى كار شده روى چادر شب هندسى بوده ورنگهاى سفید، سبز، نارنجى، زرد، صورتى،  آبى و قرمز در تركیبهاى هماهنگ در آن استفاده شده است. نگاره ها آمیزه اى است از صور طبیعى و اشكال انتزاعى هندسى است كه بر روى نخستین آثار سفالى منقش منطقه نیز دیده مى شود.

 ابزار کار چادر شب بافی دستگاه نساجی سنتی بوده و در استان های مازندران و گیلان به علت رطوبت زمین برای بافت، بافندگان بر روی چهار پایه ای چوبی نشسته و عمل بافت را انجام می دهند، در صورتی که در استانهای دیگر خصوصا مناطق خشک، در چاله ای که در زمین به وجود آورده اند می نشینند و به همین علت به آن دستگاه «پاچالی» نیز می گویند.

نقوش آن هندسی، نباتی و حیوانی است.

چپری بافی

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “چپری بافی” نام دارد.

چَپري، پارچه‌اي دست‌بافت با تار پنبه‌اي و پود پشمي است که که با دستگاه پارچه‌بافی دو وَردی تولید شده و در استان مازندران براي تولید پوشاک محلي کاربرد دارد.

پارچه‌ی چپری، در استان مازندران به میزان محدود و اغلب توسط زنان بافته می‌شود.

بافت پارچه‌ی چپری، یکدست و یکنواخت بوده و دارای برجستگی‌ نیست. در بافت چپری، نخ‌ها به‌تناوب از روی هم گذر کرده و در اثر پیوستگی نخ‌های تار و پود و درگیری آنها با یکدیگر، پارچه‌ای با مقاومت مطلوب تولید می‌شود.

پارچه‌ی چپری مرغوب، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 باید تارهای چپری از جنس پنبه و پودهای آن، از جنس پشم باشد تمام رنگ‌های به ‌کار رفته در رنگرزی الیاف ایزار باید از ثبوت کافی برخوردار باشند. رنگ‌های طبیعی مزیت بیشتری نسبت به رنگ‌های شیمیایی دارد پارچه‌ی چپری باید عاری از عیب‌های ظاهری ذاتی ازقبیل گره‌دارشدن، دورنگی، رگه‌دارشدن، غیریکنواختی شدید ردیف‌های بافته‌شده، ترکیدگی و بدقوارگی باشد
 پارچه‌ی چپری نباید دارای عیوب ظاهری عارضی ازقبیل پارگی، سوراخ‌شدگی، سوختگی، رنگ‌پس‌دادن، پوسیدگی، آثار رفوگری، ساییدگی، رنگ‌پریدگی، بیدخوردگی و نخ‌کشی باشد

مورد مصرف آن برای تهیه ی کت و شلوار و لباس زمستانی است.

تار این دست بافته از نخ پنبه ای و پود آن از پشم (معمولا خود رنگ) است، عرض این دستبافته حدود ۳۰ سانتی متر و طول آن معمولا به صورت نوارهای ۱۲ متری بوده و با دستگاه نساجی سنتی تولید می شود.

چپری دارای گرمی و ضخامت خوبی است و بعد از تولید از به هم دوختن موازی قطعات آن کنار یکدیگر پوششی گرم (لباس زمستانی) تهیه می شود.

 روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، بید، آتش و اشیای تیز و برنده بوده و با شوینده های غیر اسیدی قابل شستن است.

 

چرخ بافی

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی ایران “چرخ بافی” نام دارد، و آن عبارت است از دست بافته ای که نزد عشایر قشقایی استان فارس بالغ بر ۲۰۰ سال قدمت دارد. برای انجام این بافت، تارها به وسیله ی دو جفت (۴ عدد) كمان بالا و پایین شده و پس از باز شدن دهانه، پودهای الوان عبور داده می شود. یک پود (زمینه) همواره در عرض بافته حرکت می کند، و دو عدد پود رنگی با تغییر محل دو جفت کمان فوق الذكر و جابه جا شدن تارها (تعویض دهانه) نقوش را پدیدار می کنند. نقوش از به هم پیوستن لوزی های رنگی به وجود می آید.

 تارها از جنس نخ پنبه ای پر تاب و سفید، و پودها از الياف الوان پشمی است.

 موارد کاربرد آن در نزد عشایر تهیه ی وسیله ای برای حمل و نقل اثاثه زیراندازی سبک و سیار برای مصارف محلی است.

 روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، سفید کننده های شیمیایی، اشعه ی ماورای بنفش و اشیای نوک تیز و برنده است و با آب ولرم و صابون و یا دیگر شوینده های غیر اسیدی قابل شستن است.

حرمی بافی

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “حرمی بافی” نام دارد. حرمي  يكي از دست بافته هاي شهرستان بروجرد است كه توسط ماشته باف با استفاده از پارچه بافي دو وردي بافته مي شود.

نمونه قديمي آن تماما از تار و پود پشمي بافته مي شده. ابعاد حرمي 100 *140 سانتيمتر است.

رايج ترين نقوش به كار رفته در حرمي گل و پروانه و شانه اي و خطوط موازي مي باشد.

اين دست بافته داراي تنوع بسياري در رنگبندي و بافت آن نسبت به ماشته از تراكم بيشتري برخوردار است. بيشترين رنگ هاي مورد استفاده در حرمي قرمزلاكي و سورمه اي است. در گذشته از آن به عنوان بقچه و زير اندازحمام استفاده مي كردند.

در شهرستان یاد شده می توان گفت که حرمی بافی از قدمت دیرینه ای در شهر برخوردار است هم چنین به گفته می بافان و معمرین بروجرد از اواخر دوره ی قاجار، بافت حرمی در این شهر رایج بوده است.

حرمی بافی یک از رشته های نساجی سنتی استان لرستان است که سابقا از تولیدات آن به عنوان بقچه ی حمام استفاده می شد.

مواد اولیه ی آن الياف الوان پشم و پنبه است و با استفاده از دستگاه پارچه بافی دو وردی بافته شده و مراحل تولید آن شامل: چله پیچی، چله کشی و بافت است، مرحله ی بافت آن نیز با توجه به پارچه ای بودن این دستبافت شامل: سه مرحله ی ایجاد دهانه ی کار، پود گذاری و دفتین زدن است.

 طرح ها، نقشها و رنگ بندی های حرمی دارای دو طرح عمده ی ترنج دار و بدون ترنج بوده و رنگ زمینه ی آن نیز اغلب سرمه ای و یا قرمز است. نقوش به کار رفته در آن نیز شامل: شانه، پروانه ی سه گوش و غیره است.

شما در حال مشاهده انواع دستبافته های سنتی(6) در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. رسول رضا گفته؛
    17:42 1401/03/04

    چرا اینقد زیاد؟ 😍😍😍

  2. جلال هاشمی گفته؛
    17:30 1401/03/14

    بی نظیر هستید

  3. علی روحانی گفته؛
    19:06 1401/03/20

    مرسی که هستید

  4. رمضان محمودی گفته؛
    10:18 1401/04/03

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  5. بهروز ساعی گفته؛
    17:54 1401/04/06

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  6. بخشی گفته؛
    17:30 1401/04/30

    گل گفتید دست مریضاد

  7. اصغر رضوانی گفته؛
    05:54 1401/06/23

    ممنون از مطلب زیباتون

  8. وحید نعمت زاده گفته؛
    03:18 1401/06/24

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه 😍😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0