ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع دست بافته های سنتی(1)

شیشه درمه بافی

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی و زیبای ایران “شیشه درمه بافی” نام دارد، که جزء دست بافته های عشایر استان فارس (فیروز آباد، قیروکارزین) و شیراز است. این بافته باید با دستگاه نساجی سنتی و چهار وردی بافته شود، ولی هم اکنون عشایر آن را با دار زمینی می بافند (به علت زندگی خاص عشایر و سهولت حمل و نقل). چله کشی آن با رنگ تیره (در زیر) و رنگ روشن (در رو) صورت می گیرد. انتخاب نخ های روشن یا تیره در طی عمل بافت، باعث به وجود آمدن نقوش هندسی (بیشتر در قالب لوزی و ستاره ) می شود. گاه افزودن گل – منگوله های رنگی به صورت منظم در حین بافت و پود گذاری، باعث افزودن زیبایی کار می شود. مواد اولیه ی آن الیاف پشمی است و به علت عدم شناخت، بیشتر مورد مصرف محلی دارد. این کار توسط بانوان عشایر علاقمند به تهیه ی زیرانداز سبک، روتختی، روکش مبل و نیز وسیله ای برای نگهداری مایحتاج روزانه و یا پیچیدن وسایل، تولید و به کار می رود. روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده است و با آب ولرم و صابون قابل شستن است.

دست بافته سنتی
دست بافته سنتی

عریض بافی

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “عريض بافی” نام دارد. عریض پارچه ای است از جنس پشم خالص، بدون طرح و یک رنگ که با دستگاه نساجی سنتی بافته می شود. مورد مصرف آن، برای زیر کار پته دوزی است. به طور معمول به رنگ های قرمز، سرمه ای ، سبز و یا کرم (تک رنگ ) و سفید بافته می شود. زیبایی و جلوه ی پته دوزی به منظم بودن الیاف تار و پود عریض بافی بوده و کیفیت خوب این پارچه در محصول نهایی تاثیر گذار است. مرکز تولید این نوع پارچه شهر کرمان است. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده است و با آب ولرم و صابون قابل شستشوی است.

دستبافته سنتی

متكاذین (گلیمچه در متكاذين)

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “متكاذین بافی” نام دارد. متكاذین، در حقیقت نوعی گلیمچه است که محل تولید آن روستای متکازین از توابع استان مازندران است. این دست بافته بر روی دستگاه نساجی سنتی بافته می شود، تار آن از نخ پنبه ای پرک و پرتاب است و پود آن برای زمینه، معمولا پشم قرمز یا سرمه ای بوده که به همراه نخ های سفید و یا دیگر رنگ ها، نگاره های هندسی را بر روی آن نقش اندازی می کنند. ابعاد آن ۷۰×۱۱۰ الی 200×770 سانتیمتر بوده و بافت نقوش به وسیله ی پود گذاری اضافی ایجاد می شود. از این گلیمچه به عنوان زیرانداز و گاه روکش پشتی استفاده می کنند. گویا وجه تسمیه ی آن، این بوده که برای متکای زین اسب استفاده می شده و به گویش محلی به این نام خوانده شده و روستای محل بافت نیز به همان نام شهرت یافته است. نقوش گلیم و گلیمچه منطقه ی متكاذین به طریق سینه به سینه انتقال یافته و از نقشه برای بافت آن استفاده نشده و همه ی طرح ها به صورت ذهنی به اجرا در می آید. در این دست بافته نقوش ساده و اشکال هندسی مربع و لوزی در متن و مرکز اجرا می شود و هر کدام اسامی خاصی دارد که از محیط زندگی و شرایط اقلیمی اقتباس شده است. اسامی گل ها ونقوش به نام «طیاره گل، پنجوک (شبیه به پای مرغ)، چپ پیچ پیاله، چهاربرج، آفتاب تیره، منقلی، چنگلی، لاله، خشتی و داز داری» است که هم در حاشیه و هم در متن گلیم حضور دارد. اندازه ی گلیم متکازین از نظر طولی قابل افزایش است، اما عرض آن از یک متر فراتر نمی رود، به گونه ای که طول این گلیم تا ۴۰ متر هم بافته شده است. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده بوده و با آب ولرم و صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن است.

دستبافته سنتی

سرانداز بافی

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “سرانداز بافی” نام دارد. سرانداز قالی کوچک، دراز و باریکی است که بالای قالی بزرگ در عرض اتاق پهن می شود و بدان علت است که قالی اصلی اتاق در اثر تردد ساییده نشود و وجه تسمیه آن نیز بدین علت است. در استان چهار محال و بختیاری نوعی زیرانداز به همین نام تولید می کنند که برای بافت آن از تکنیک های پودپیچی نظیر شیریکی پیچ و ورنی استفاده می کنند.

روش بافت و مواد اولیه ی آن هم مانند قالی بافی بوده و جز بافته های داری محسوب می شود. اکثر نقوش سرانداز هندسی و ذهنی بافت است و شامل نقوش حیوانات استیلیزه شده است. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده است و با آب ولرم و صابون یا شوینده های معمولی قابل شستشو است.

دستبافته سنتی
دستبافته سنتی

سفره گردی

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی ایران “سفره گردی” نام دارد . سفره گردی در حقیقت نوعی گلیم یک رو ولی غیر سوماک است که بنا به مورد مصرف آن (به عنوان سفره برای خمیر و پختن نان) به این نام خوانده می شود. در خراسان جنوبی به آن سفره آردی نیز می گویند. روش بافت آن، روشی است مابین بافت گلیم معمولی و گلیم سوماک، بدین معنی که دارای دو نوع پود است : یکی پود زمینه، که معمولا یک رنگ انتخاب می شود و دوم پودی الوان یا پود نقش، که برای بافت نقوش به کار می رود ، پود زمینه مانند گلیم بافی از لابه لای تارها می گذرد، در حالی که پود نقش به دور تارها پیچیده و در پشت کار رها می شود. در بافت سفره گردی تارها از جنس نخ پنبه ای، و پودها از جنس پشم یا ابریشم انتخاب می شود. سفره گردی به طور عمده در شمال خراسان (خراسان شمالی) بافته می شود و ابعادی در حدود ۲۸۱ یا ۲۶۱ / ۱۰ متر دارد . خصوصیت بارز سفره گردی در نقوش حاشیه ی آن است که ابتدا و انتهای آن با چندین ردیف حاشیه ی هندسی و نگاره های زنجیرهای پر شده، اما دو طرف در کناره ها، یا فاقد حاشیه است یا حاشیه باریک و ساده ای بافته می شود. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی است و برای شستشوی آن می توان از آب ولرم و شوینده های معمولی استفاده کرد.

دستبافته سنتی

سفره ی آردی

یکی دیگر از صنایع دستی کاربردی “سفره بافی یا سفره ی آردی” نام دارد. این محصول جزء بافته های داری و در زمره ی صنایع دستی عشایری استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این نوع بافته صرفا جنبه ی خود مصرفی داشته که متأسفانه با استفاده از سایر کالاهای صنعتی مشابه این محصول کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآورده شباهت زیادی (چه از لحاظ مصرف، چه از لحاظ روش تولید و مواد اولیه) با سفره گردی در استان خراسان شمالی دارد. پشم و نخ پنبه ای از مواد اولیه ی اصلی این دستبافته است. این فرآورده به ابعاد ۱۴۰× ۱۰۰ سانتی متر بافته می شود و کاربرد آن در هنگام پخت نان عشایری مرسوم به فطیر یا نان تابه ای است. و آن هنگامی که خمیر آرد را چانه می کنند، این سفره از ریختن آرد بر روی زمین که در فرهنگ مسلمانان کاری مذموم است جلوگیری می کند. این محصول از قدمت زیادی برخوردار است که با توجه به توضيح بالا مبنی بر ورود و استفاده از سایر کالاهای ماشینی به جای سفره آردی هنوز هم در مناطق دوردست عشایری تولید این دستبافت مصرفی به صورت محدود صورت می گیرد. طریقه ی نگهداری و حفاظت این دستبافت همانند دیگر دستبافت ها جلوگیری از مجاورت با آتش و عدم تماس با اجسام نوک تیز و رطوبت مداوم است. شستشوی آن با آب ولرم و شوینده های غیر اسیدی موردی ندارد.

دستبافته سنتی
دستبافته سنتی

شیرکی پیچ

یکی از صنایع دستی کاربردی ایران “شیرکی پیچ” نام دارد. شیرکی پیچ نام یکی از زیراندازها و دست بافته های زیبای داری ایران است که از لحاظ تکنیک بافت مابین گلیم و قالی قرار دارد، بدین صورت که در آن شبیه به گلیم، و بافت آن شبیه به قالی است با این تفاوت که سر گره ها مانند قالی در روی کار آزاد نمی شود بلکه به دور تارها پیچیده شده و به پشت کار برده شده و سپس رها می شود و از طرفی مانند بافت قالی، دارای پود نازک است که باعث می شود گره ها در جای خود محکم قرار بگیرد. نام این روش بافت، “پود پیچی” است. برای بافت شیرکی پیچ از نخ پشمی یا ابریشمی برای پود استفاده می شود و مانند قالی دارای حاشیه و نقوشی چون بته، گل کرمانی، کشمیری، خارا، گل عباسی و نقوش هندسی است، گاهی از نقوش نامتقارن نیز استفاده می شود. شیرکی پیچ معمولا ترنج میانی ندارد و در نقاط مختلف آن طرحهای هندسی و گردان، متقارن یا نامتقارن اجرا می شود، این بافت در کرمان رواج دارد. از لحاظ تکنیک بافت، دست بافته های بسیار شبیه به شیرکی پیچ در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل بافته می شود که «ورنی» نام دارد ولی از لحاظ نقوش متفاوت است. روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده است و با آب ولرم و صابون قابل شستن است.

دستبافته سنتی
دستبافته سنتی

شما در حال مشاهده انواع دست بافته های سنتی(1) در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. ایمان رفیعی گفته؛
    05:18 1401/03/03

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟ 😍😍😍

  2. جواد همدانی گفته؛
    01:42 1401/03/23

    عاااااااااااالی 😍😍😍

  3. میلاد رضوانی گفته؛
    14:42 1401/04/09

    مرسی که حواستون به ما هست

  4. شهرام شمس گفته؛
    21:42 1401/04/09

    بترکونید واقعا عالیه کارتون

  5. ایمان کلانتری گفته؛
    10:30 1401/04/12

    سلام عالی بود 😍😍😍

  6. اسماعیل رحمانی گفته؛
    11:30 1401/04/17

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه 😍😍😍

  7. مسلم کلانتری گفته؛
    08:18 1401/04/25

    احسنت عالی بود

  8. رمضان موحد گفته؛
    11:06 1401/04/25

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه 😍😍😍

  9. منصور رستمی گفته؛
    21:18 1401/05/04

    متشکرم 😍😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0