ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

توضیحات کامل درباره هنر کمند دوزی

کمند دوزی

درلغت به معنی طناب ، رشته دراز و رشته ضخیم و دراز که برای گرفتار ساختن انسان یا حیوان به کار می برند .در هنر سوزن دوزی به

نوعی دوخت اطلاق می شود که با استفاده از قیطان ابریشمی یا فیتیله ها ی ابریشمی یا پشمی یا منجوق یا سرمه و ملیله بعد از اجرای انواع

حواشی به عنوان آخرین حاشیه ، دور دوخت ها ی داخل متن و خارج متن دوخته شده و به این ترتیب قسمتی از سفیدی حاشیه یا کلیه حواشه ها

دیگر را احاطه می کند واین دوخت هیچ وقت به تنهایی به کار نمی رود بلکه به عنوان مکمل طرح یک دوخت به کار می رود.

کاربرد کمند دوزی : این دوخت به همراه سایر دوخت ها بیشتر برای انواع سجاده ، بقچه،تابلو های تزیینی ،پرده خانه خدا ، و سایر پرده ها ،کلاه

ها ، رو کوسنی ، رو میزی ،جلد های پارچه ای ، مچ پیچ ها ، رو جعبه ای ، رو قوری ، به کار می رود . از این نوع دوخت در موزه های دنیا و در

ایران به خصوص در هنر های تزیینی به وفور دیده می شود.

 

کمند دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی و صنایع دستی زیبای ایران است. کمند در لغت به معنای رشته‌های بلندی است که برای دام انداختن جانوران به کار می‌برند و یا به وسیله‌ی آن از دیوار بالا می‌روند که خمند نیز گفته می‌شود.

در رو دوزی‌ های سنتی ایران ، کمند دوزی به نوعی دوخت اطلاق می‌شود که با استفاده از قیطان ابریشمی یا فیتیله‌ های ابریشمی و پشمی، منجوق ، سرمه و یا ملیله ، بعد از اجرای انواع حواشی ، به عنوان آخرین حاشیه ، دور دوخت‌های داخل متن و خارج متن دوخته شده و به این ترتیب قسمتی از سفیدی حاشیه یا کلیه‌ی حواشی دیگر را احاطه می‌کند.

این دوخت هیچ وقت به تنهایی به کار نمی‌رود بلکه به عنوان مکمل طرح یک دوخت به کار می‌رود.

این نوع دوخت تقارن شدیدی با هنر کمند اندازی یا کمند دوزی در صفحه آرایی و کتاب آرایی دارد. در صفحه آرایی‌های دوران کهن تا به امروز، کمند اندازی با استفاده از جدول پهن یا جدول ساده بعد از تمامی حواشی در صفحه، ظاهر شده و تزیینات یعد از آن را نیز شرفه‌ها تشکیل می‌داده است؛ ولی در کمند دوزی معمولا اطراف جدول کمند را، تگرگ دوزی یا زرک دوزی یا دندان موشی یا شرفه تزیین می‌دهد.

 

تاریخچه‌ی کمند دوزی 

 

این هنر تاریخچه‌ی کهن در تاریخ هنر کشورمان دارد. آثار به جا مانده از حجاری‌ها و نقش برجسته‌های تخت جمشید و کشفیات رودنکو در پازیک، نشانگر رواج این نوع دوخت در آن دوره می‌باشد.

در دوره‌ی اشکانیان نیز با توجه به رواج پارچه‌های زربفت و توسعه‌ی صادرات آن، استفاده از قیطان‌های ابریشمی و گلابتونی در حاشیه سازی‌ ها، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در تزیین لباس‌ ها، بقچه‌ ها، سوزنی‌ ها و حاشیه ی پرده ها از این نوع دوخت استفاده گردید.

در دیگر دوره ها نیز این نوع دوخت نسبت به سایر دوخت‌ ها، از رواج بیشتری برخوردار بود به خصوص رواج این نوع دوخت از سنه‌ی ۴ هجری قمری یعنی از زمانی که کاغذ از طریق چین و سمر قند به ایران رسید و در نتیجه با ایجاد گارگاه‌های کاغذ سازی، تحولی در امر کتابت و کتاب آرایی به وجود آمد و استفاده از طرح‌ های هندسی نیز در انواع دوخت‌ ها رایج و در نتیجه در این دوره کمند دوزی نیز به عنوان مکمل دوختی در میان دوخت‌ ها بیشتر رایج گردید.

از آن پس نیز، این نوع دوخت بیش از از پیش در میان دوخت ‌های دیگر جلوه گری نموده و تا امروز، همچنان پا بر جا بوده است.

و این نوع دوخت بیشتر با دوخت ‌هایی از قبیل: قلاب دوزی، پته دوزی، تکه دوزی، بخارا دوزی، آجیده دوزی، کتیبه دوزی، بلوچ دوزی، سرمه دوزی، منجوق دوزی، ملیله دوزی، گبردوزی، مضاعف دوزی به کار می رود. 

این دوخت به همراه سایر دوخت‌ ها بیشتر برای انواع سجاده، بقچه، تابلو های تزیینی، پرده خانه‌خدا، سایر پرده ها، کلاه‌ ها، لباس‌ ها، روکوسنی، رومیزی، جلد ها ی پارچه ‌ای، مچ پیچ‌ ها، رو جعبه‌ ای، رو قوری‌ ها و … به کار می‌رود.

اجرای این دوخت در تمام مناطق دوختی رایج بوده و منطقه به خصوصی ندارد. از این نوع دوخت ها در موزه‌ های دنیا و ایران به خصوص در موزه هنر ها ی تزیینی به وفور دیده می شود.

در رودوزی های سنتی ایران ، کمند دوزی به نوعی دوخت اطلاق می شود که با استفاده از قیطان ابریشمی یا فیتیله های ابریشمی و پشمی ، منجوق ، سرمه و یا ملیله ، بعد از اجرای انواع حواشی ، به عنوان آخرین حاشیه ، دور دوخت های داخل متن و خارج متن دوخته شده و به این ترتیب قسمتی از سفیدی حاشیه یا کلیه ی حواشی دیگر را احاطه می کند . واین دوخت هیچ وقت به تنهایی به کار نمی رود بلکه به عنوان مکمل طرح یک دوخت به کار می رود .

این نوع دوخت تقارن شدیدی با هنر کمند اندازی در صفحه آرایی و کتاب آرایی دارد . در صفحه آرایی های دوران کهن تا به امروز ، کمند اندازی با استفاده از جدول پهن یا جدول ساده بعد از تمامی حواشی در صفحه ، ظاهر شده و تزیینات یعد از آن را نیز شرفه ها تشکیل می داده است ولی در کمند دوزی معمولا اطراف جدول کمند را ، تگرگ دوزی یا زرک دوزی یا دندان موشی یا شرفه تزیین می دهد .

این هنر تاریخچه ی کهن در تاریخ هنر کشورمان دارد . آثار به جا مانده از حجاری ها و نقش برجسته های تخت جمشید و کشفیات رودنکو در پازیک ، نشانگر رواج این نوع دوخت در آن دوره می باشد .
در دوره ی اشکانیان نیز با توجه به رواج پارچه های زربفت و توسعه ی صادرات آن ، استفاده از قیطان های ابریشمی و گلابتونی در حاشیه سازی ها ، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در تزیین لباس ها ، بقچه ها ، سوزنی ها و حاشیه ی پرده ها از این نوع دوخت استفاده گردید .

در دیگر دوره ها نیز این نوع دوخت نسبت به سایر دوخت ها ، از رواج بیشتری برخو داربود به خصوص رواج این نوع دوخت از سنه ی ۴ هجری قمری یعنی از زمانی که کاغذ از طریق چین و سمر قند به ایران رسید و در نتیجه با ایجاد گار گاه های کاغذ سازی ، تحولی در امر کتابت و کتاب آرایی به وجود آمد و استفاده از طرح های هندسی نیز در انواع دوخت ها رایج و در نتیجه در این دوره کمند دوزی نیز به عنوان مکمل دوختی در میان دوخت ها بیشتر رایج گردید از آن پس نیز ، این نوع دوخت بیش از از پیش در میان دوخت های دیگر جلوه گری نموده و تا امروز، همچنان پا برجا بوده است .

این نوع دوخت بیشتر با دوخت هایی از قبیل : قلاب دوزی ، تکه  دوزی ، پته  دوزی یا سلسله دوزی ، بخارا دوزی ، آجیده دوزی ، کتیبه دوزی ، بلوچ دوزی ، منجوق دوزی ، سرمه دوزی ، ملیله دوزی ، گبردوزی ، مضاعف دوزی ، گلابتون دوزی ، ده یک دوزی و بلیش دوزی .
همان طور که در بالا اشاره شد این دوخت به عنوان یک دوخت مستقل و جدا نیست بلکه به صورت مکملی در میان دوخت ها مطرح می باشد .

مواد مورد نیاز و روش کار کمند دوزی


مواد مورد نیازاین دوخت معمولا انواع قیطان ، نوار، فیتیله های ابریشمی ، پشمی ، نخی ، یا پنبه ای و نخ گلابتون یا نخ های دیگر می باشد .

نحوه ی اجرای کار به این صورت است که : پس از طراحی و نقش پردازی روی پارچه ، روی طرح جدول ، قیطان گذاری یا فیتیله گذاری کرده و به فاصله معینی از هم با کمک نخ های گلابتون زرین یا سیمین و یا نخ های ابریشمی الوان بست می زنند .
در بست زنی گاهی اوقات به عنوان نمود بیشتر کار و تزیین بخشیدن بیشتر به دوخت ، بست ها را به این صورتی که نخ های گلابتون را ده به ده دسته نموده و پس از قرار دادن آن با فاصله ی معین روی کمند ، آن را روی زمینه پارچه بخیه می زنند . بخیه ها نیز با استفاده از نخ گلابتون و یا نخ هم رنگ زمینه با ظرافت خاصی زده می شد که هیچ گونه نمودی نداشته باشد گاهی برای اجرای کمندهای عریض ، از دو یا سه لایه قیطان کنار هم استفاده می نمایند .

کاربرد کمند دوزی


این دوخت به همراه سایر دوخت ها بیشتر برای انواع سجاده ، سوزنی ، بقچه ، تابلوهای تزیینی ، پرده خانه خدا ، سایر پرده ها ، کلاه ها ، لباس ها ، روکوسنی ، رومیزی ، جلدهای پارچه ای ، مچ پیچ ها ، روجعبه ای ، روقوری ها و … به کار می رود .
اجرای این دوخت در تمام مناطق دوختی رایج بوده و منطقه بخصوصی ندارد . از این نوع دوخت ها در موزه ها ی دنیا و ایران به خصوص در موزه هنرهای تزیینی به وفور دیده می شود .

شما در حال مشاهده توضیحات کامل درباره هنر کمند دوزی در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. حبیب ابراهیمی گفته؛
    01:30 1401/02/26

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  2. نادر قاضی گفته؛
    10:18 1401/03/10

    چطور میشه مثل شما قوی بود ؟

  3. عبدالرضا فلاح گفته؛
    12:30 1401/06/08

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0