ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

روش ساخت انواع آثار معرق

زیر ساخت و یا زیر کار در حقیقت یک تعریف جامع دارد. یعنی هر سطحی اعم از صاف، گرد، منحنی (داخلی و یا خارجی)، مدور، افقی و یا عمودی که باید روی آن نقش و طرح را پیاده کرد زیرکار نام دارد و از هر جنسی می‌تواند باشد فقط این خصوصیت را باید داشته باشد که قطعات به آن نچسبند و پس از اتمام کار با انقباض و انبساط تغییر اندازه ندهند.

برای مثال زیر ساخت می‌تواند سطح یک تابلو باشد، روی یک میز، در یک کمد، در اتاق، سطح ستون یک سالن (ستون می‌تواند مدور و یا مستطیل باشد)، پایه‌ی یک آباژور، و یا سطح خارجی یک تنبک، دسته‌ی تار، دسته‌ی سه تار، دسته‌ی کمانچه، سطح خارجی یک صندوق و یا حتی سقف یک محل باشد و یا پارتیشن (دیوارک) درون یک حال و یا دفتر کار و یا هر گونه چوبی که دوام نسبی خوبی داشته باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته نمونه‌های بزرگتر و زیادتری وجود دارد اما همین مقدار که مفهوم را برساند کافی به نظر می‌رسد. زیر کار در تابلوهایی که در حال حاضر کار می‌کنند چوب، نئوپان، و یا سه لایی ۱۸ میلیمتری است.

انواع معرق

در این قسمت ما سعی داریم با انواع معرق چوب آشنا شویم و پس از آن یک روش ساده‌ی ساخت که اصول کار را آموزش دهد توضیح خواهیم داد پس باید توجه داشت که هر نوع از معرق که ما نام می‌بریم شگردها و تکنیک‌های ساختش با دیگری متفاوت است اما تمام آنها در رعایت یک سری اصول مشترک هستند و ما اینجا قصد آموزش ساخت انواع آن را نداریم و فقط آنها را با کمی توضیح فهرست‌وار می‌شماریم. لازم به ذکر است که در اصطلاح فضای مثبت و فضای منفی که در این قسمت تکرار می‌شوند را تعریف کنیم منظور ما تقسیم‌بندی خود طرح است. فضای مثبت یعنی تکه‌هایی ‌که اصل تصویر را می‌سازند و ما آنها را اول می‌بریم و فضای منفی قسمتی از طرح است که زمینه‌ی تابلو محسوب می‌شود و در بیشتر انواع معرق وجود دارد و فقط در معرق زمینه رنگ روی این قسمت کار نمی‌شود که در حقیقت فضای منفی تابلو همان زمینه تابلو است که رنگ با پلی‌استر پر می‌شود.

معرق جایگزین

در این نوع که در حقیقت اولین روش معرق چوب به صورت امروزی بوده است و محل جدا شدن معرق از منبت را به خوبی نشان می‌دهد، ساخت آن به این صورت است که ابتدا طرح را روی چوب چسبانده و یا کشیده و فضاهای مثبت را گود می‌کنند تا یک عمق مشخص و با یک سطح داخلی صاف، بعد با استفاده از کاغذ کالک طرح قسمت‌های گرده کوچک را برداشته و روی چوب دیگری با آب چسب (یعنی چسبی که با آب خیلی رقیق شده باشد) می‌چسبانند و بعد از برش تکه مزبور را در حفره خودش که الگوبرداری شده جای می‌دهند و به این علت آن را معرق جایگزین می‌گویند و پس از پایان برش تمام اجزاء طرح را برای رنگ آماده می‌کنند. قسمت‌هایی ‌از طرح که گود نمی‌شوند در حقیقت فضای منفی تابلو بوده‌اند ‌که دست نخورده می‌مانند. فقط در قسمت رنگ کاری مثل بقیه معرق‌ها با آن رفتار می‌شود. یعنی کل سطح سمباده خورده و رنگ خواهد شد.

معرق زمینه رنگ

در این نوع پس از چسباندن قسمت‌ها و اجزاء فضای مثبت طرح، فضای منفی کنار گذاشته می‌شود و پس از سمباده پوستی آماده رنگ ریختن می‌شود. یک نکته که در مورد این نوع معرق باید توجه داشت این است که ابعاد تابلوهایی که به این روش ساخته می‌شوند نباید بیشتر از پنجاه (۵۰) سانتیمتر در پنجاه (۵۰) سانتیمتر باشد و یا اگر کار ما دایره است به شعاع دایره نباید بیشتر از بیست و پنج (۲۵) سانتیمتر و اگر بیضی بود فاصله کانونی نباید بیشتر از سی (۳۰) سانتیمتر باشد علت این اندازه آن است که اگر بیشتر از این اندازه‌های تقریبی باشد پلی‌استر ترک بر می‌دارد و می‌شکند.

معرق زمینه چوب

در این نوع کار وقت بیشتری باید صرف کرد چون زمینه کار هم از چوب‌های رنگی تشکیل می‌شود که همان فضای منفی طرح است. این زمینه را می‌توان یکپارچه از یک چوب کار کرد و یا پازل باشد که خود پازل را به چند دسته تقسیم می‌کنند:

الف) پازل تکه تکه، قطعات شکل‌های نامنظم هندسی دارند.

ب) پازل آجری، قطعات مانند آجر نمای ساختمان بریده می‌شوند و از دو رنگ چوب استفاده می‌شود.

پ) پازل پارکتی، قطعات مانند آجر و یا به یک شکل هندسی منظمی بریده می‌شوند و به طریقه چوب‌های پارکت کف ساختمان کنار هم با آرایش‌های متفاوت چیده شده و چسبانده می‌شوند.

همان‌طور که وقت بیشتری می‌برد نتیجه کار هم گرانبهاتر است به این صورت که از ابتدا طرح خرد شده (همان تخته سه لایی) را روی زیرکاری که به وسیله نایلون پوشیده شده می‌چینند و پس از برش الگوها یا همان قطعات چوب رنگی را دوباره روی همان نایلون می‌چینند و به یکدیگر می‌چسبانند. بعد از فضای مثبت، فضای منفی را به همان شکل خرد کرده و قطعات چوبی را سر جای خود قرار می‌دهند و در پایان چسب و گل اُمرا را مخلوط کرده و روی تمام درزها می‌مالند و پس از خشک شدن چسب‌ها كل طرح را از زیر کار جدا کرده و با زیرکار اصلی برای پرس می‌فرستند به کارگاه پرسکاری که خود پرسکاری هم دو نوع است: پرس گرم و پرس سرد که در هر کدام چسب مخصوصی استفاده می‌شود و مدت زمان ماندن کار زیر دستگاه متفاوت است.

معرق زمینه چوب و رنگ

در این نوع که ترکیبی از دو نوع قبلی است کار ساخته می‌شود با این تفاوت که قسمت رنگ‌خور طرح کمتر است و بیشتر زمینه چوب غلبه دارد و پس از پرس آن قسمت‌هایی ‌که به ریختن رنگ نیاز دارد با خمیر پلی‌استر پر می‌شود و بعد کار را برای اتاق رنگ آماده می‌کنند.

معرق زمینه خاتم

در این نوع که از معرق‌های گران قیمت محسوب می‌شود قسمت فضای منفی طرح را از ورقه‌های خاتم پر می‌کنند و باید دور آن را فیبر سفید گرفت تا از هم نپاشد، در این نوع هم باید اول فضای مثبت طرح کار شود و بعد فضای منفی و یا زمینه را دست به کار شد.

معرق زمینه چوب‌های روکش

در این نوع از چوب‌های بسیار نازک روکش استفاده می‌کنند، روش کار به این صورت است که روکش‌ها را بین دو تخته سه لایی قرار می‌دهند و با دو سوزن ته گرد سه لایی‌ها را با لایه‌های روکش به هم متصل می‌کنند تا جابجا نشوند و استفاده از سوزن به جای میخ سایه به خاطر اثر گذاری میخ روی روکش و در نتیجه روی تابلو است، اما اثر سوزن قابل جبران است.

در حقیقت با خارج شدن سوزن از روکش سوراخ ایجاد شده به حالت قبل بر می‌گردد. پس از برش مثلا ۱۰ لایه روکش، ما ۱۰ عدد گل، ۱۰ عدد برگ، ۱۰ عدد ساقه خواهیم داشت و اگر ما روکش‌ها را با رنگ‌های مختلف بگذاریم و یا پشت به پشت و یا رو به رو جفت کنیم پس از برش گل‌های رنگی به دست می‌آوریم که قرینه خواهند بود یعنی با یک بار برش ۱۰ برش انجام داده‌ایم ‌و به خاطر همین این نوع از معرق زود تمام می‌شود و بیشتر برای کارهای سری مناسب است مثل در کمدها، نقش روی میزهای سری کاری و از این دست کارها بهتر است از این نوع استفاده شود. در حقیقت این نوع جنبه کاربردی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. در این نوع اکثر اوقات برای بهتر شدن نقش‌ها و یا برای ایجاد نقش کار از قلم و راپید استفاده می‌کنند.

معرق منبت

در این نوع که بعضی اوقات منبت معرق هم خوانده شده همان‌طور که از کلمه بر می‌آید معرفی است که آمیخته به منبت است و کمی شبیه معرق جایگزین می‌باشد با این تفاوت که در این تابلو برجستگی طرح کاملا محسوس است و دقیقا چشم را جذب می‌کند.

معرق مشبک

در این نوع که در قدیم بیشتر استفاده می‌شد برای ساختن صندوق‌های امامزاده‌ها و یا منبرهای مساجد به کار می‌رفت و باز از خود کلمه می‌توان فهمید که ترکیب دو هنر معرق و مشبک سازی است، مثلا جعبه‌ای را می‌سازند و کل حاشیه‌اش را معرق می‌کنند.

معرق گره چینی

این نوع هم در صنعت در سازی کاربرد داشته است و در و پنجره‌های چوبی به روش گره چینی ساخته می‌شد و با معرق زینت داده می‌شدند.

معرق خاتم

در این نوع معرق از ورقه‌های خاتم برای کل طرح استفاده می‌شود و برای خوب در آوردن کار باید انواع خاتم را خوب شناخت و خوب ساخت تا بتوان طرح در دست را با کیفیت بالا کار کرد.

معرق ساقه گندم و جو

در این نوع به جای چوب از ساقه‌های آماده شده گندم و جو جهت پیاده کردن طرح استفاده می‌شود. آماده کردن ساقه‌ها هم به این صورت است که آنها را در آب می‌جوشانند و باز می‌کنند تا از حالت لوله‌ای خارج شود و سپس به اندازه‌های مورد نیاز می‌برند و بر روی زیرکار می‌چسبانند و پس از اتمام تابلو را سیلر، کیلر و یا پلی‌استر می‌پاشند.

معرق سطوح منحنی و کروی زمینه چوب

در این نوع شما یک گنبد را در نظر بگیرید تا تصور آسان شود، می‌خواهیم سطح داخلی و خارجی این گنبد را بپوشانیم، پس قطعات تابلو تا حد امکان باید ظریف و ریز باشند تا انحناها را خوب نشان دهند، ترفندهایی برای سهولت در این نوع به کار می‌روند که خود تجربه‌ی سال‌ها کار را می‌طلبد.

معرق نیم برجسته

این نوع مثل معرق منبت کار شروع می‌شود اما می‌تواند قسمتی از طرح از سطح تابلو بیرون بزند و حتی روی آن هم معرق کار کرد. برای مثال یک سیمرغ را در نظر بگیرید که از تابلو نصف سر و یک بالش بیرون زده و طرف دیگر بدنش روی سطح تابلو چسبیده است و زمینه تابلو هم می‌تواند معرق زمینه چوب آشیانه سیمرغ را نشان دهد و حتی قسمتی از آشیانه هم می‌تواند بیرون زده باشد و بعد می‌توان روی قسمت‌های بیرون زده معرق کاری کرد. مثلا بال و سر پرنده را از پرهای چوبی پر کرد و یا چوب‌های آشیانه‌اش را دقیقا چوب‌های تکه تکه به هم چسبانید و حتی می‌شود برای چشم سیمرغ از مهره سیاه استفاده کرد.

معرق تمام برجسته

در این نوع معرق که عموما مجسمه سازی است اول پیکره‌ها را با مُغار و یا کارد می‌تراشند و بعد روی آن معرق کاری می‌کنند در حقیقت معرق حجم است. یعنی حجمی است در فضا که سطح خارجی آن را معرق می‌کنند. مثلا: پیکره چوبی یک پرنده که آماده شده است خطوط بال‌ها و اعضایش را و همین‌طور پرهای کوچک و بزرگش را و … همه را معرق کار می‌کنند. در نهایت یک پرنده ای به دست می‌آید که پرهایش قابل لمس کردن است و فلس پاهایش را می‌شود شمرد.

شما در حال مشاهده روش ساخت انواع آثار معرق در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. رمضان واعظی گفته؛
    15:54 1401/03/18

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه 😍😍😍

  2. محمدحسن نیشابوری گفته؛
    21:06 1401/03/31

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟ 😍😍😍

  3. عبدالله اصغری گفته؛
    01:30 1401/04/12

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟ 😍😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0