ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نگارگری ایرانی و آشنایی با انواع نقاشی

نگار گری ایرانی

یکی از هنرهای سنتی ایران ” نگارگری یا مینیاتور” نام دارد. کلمه ی مینیاتور به معنای طبیعت کوچک است. در هنر نگارگری یا نقاشی ایرانی، طبیعت نه بسان مشهود بلکه آن طور که هنرمند می خواهد به تصویر کشیده می شود. این نوع نقاشی مخصوص مشرق زمین بوده و در آن قواعد علم مناظر و مرایا و کالبد شناسی کمتر رعایت می شود، و در آن رنگ جنبه ی تزیینی دارد و جزییات با ریزه کاری های خاصی نشان داده می شود. در قدیم ابزار کار توسط خود هنرمند تهیه می شد از جمله قلم مو و رنگ. قلم موها را از موی سمور یا گربه که در غلافی از دم شاه بال کبوتر قرار می گرفت و با سریش و نخ محکم می شد، می ساختند. رنگها از انواع گیاهان و مواد معدنی مانند زعفران، نیل و .. تهیه می شد، امروزه ابزار کار مدرن تر شده و کار نگارگری تا حدی دچار تحول شده است. مکاتب شیراز، قزوین، هرات و اصفهان مکاتبی بود که هر کدام از جلوه خاصی برخوردار بود. امروزه استاد محمود فرشچیان و استاد محمد باقر آقا میری، شیوه های جدیدی ابداع کرده اند که در نوع خود بسیار زیبا و مایه ی افتخار این هنر و افتخار نقاشی ایران در نزد دیگر کشورها هستند. از استادان شاخص دیگر باید از مهرگان، تاکستانی و افشان پور نام برد. روش نگهداری آن حفاظت از آب و رطوبت، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، اشیای نوک تیز و برنده است و می بایست در قاب شیشه ای نگهداری شود.

نقاشی گل و مرغ

یکی از صنایع دستی تزیینی ایران “گل ومرغ سازی” نام دارد. گل و مرغ سازی، نوعی از نقاشی ایرانی است که کاربرد آن بیشتر در تزیین جلد كتب شعر و قرآن و جعبه های چوبی کوچک بوده است و امروزه به صورت تابلوهای زیبا هم ارایه می شود.

نقاشی های گل و مرغ بسیار شبیه به نگارگری (مینیاتور) بوده با این تفاوت که در مرکز اصلی تابلو یک یا چند پرنده و گل های درشت دیده می شود. ابزار کار این هنرمندان، قلم مو و رنگ های گیاهی و معدنی مانند نگارگری است. روش نگهداری آن حفاظت از هرگونه آب و رطوبت، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، اشیای نوک تیز و برنده است و تابلوها باید در قاب شیشه ای نگهداری شود.

نقاشی سنتی دیواری

یکی از صنایع دستی  تزیینی ایران ” نقاشی دیواری” نام دارد. در این هنر نقوش رزم، بزم، و داستانهای حماسی را بر روی دیوار قصرها، خانه ها، ایوان ها و … نقاشی می کرده اند. از طریق کاوش روی آثار باقی مانده ی عهد پارت ها و ساسانیان نمونه هایی به دست آمده که نشان از قدمت این هنر دارد. زیر ساخت این هنر معمولا گچ بوده و آثار به جای مانده زیبایی در مسجد شیخ لطف الله، کاخ ارشی خانه (چهلستون) قزوین و کاخ چهل ستون در اصفهان بر جای مانده که در نوع خود در دنیا بی نظیر است. این نقاشی ها شامل تصویر کردن وقایع تاریخی است و در چندین دوره تغییر سلسله های پادشاهی در ایران، روی آن نقاشی های تازه ای کشیده شده است.

روش نگهداری آن حفاظت از آب و رطوبت، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، اشیای نوک تیز و برنده و هر گونه تماس دست است.

نقاشی قهوه خانه ای

یکی از هنرهای سنتی تزیینی – کاربردی ایران” نقاشی قهوه خانه ای” نام دارد که در گروه صنایع مستظرفه قرار می گیرد. نخستین قهوه خانه ها در ایران در دوره ی صفویه و به احتمال زیاد در زمان شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین ایجاد شده است و بعد از زمان شاه عباس اول در اصفهان توسعه یافته است، سپس در زمان قاجار در تهران نیز دایر شده است. در قهوه خانه ها دو مکتب مهم از هنرهای کلامی (نقالی و سخنوری) و هنر تجسمی (نقاشی) رشد و بالندگی یافت و در هر یک از این هنرها، هنرمندان بزرگی پدیدار شدند. بشر همواره علاقه داشته است که ساعات بیکاری خود را در اجتماع به سر برده و به داستان های خیالی و یا واقعی گوش فرا دهد. این موضوع هم در کودکی و هم در بزرگسالی در همه ی افراد مشهود است. ایرانیان با جمع شدن در قهوه خانه ها و گوش دادن به استاد نقال که از روی نقاشی هایی که توسط استادان این فن به تصویر در آمده بود، داستان هایی را تعریف می کرده اند و به نیاز رویاپردازی خود پاسخ می داده اند. نقاشی قهوه خانه ای یک نوع نقاشی ذهنی و خیالی و متکی بر احساس و برداشت های هنرمند، از بن مایه های داستان های حماسی و ملی ایرانیان و داستانهای مذهبی و واقعه ی تاریخی روز عاشوراست. آثار نقاشی نقاشان قهوه خانه ای را می توان از لحاظ موضوع کلی به دو دسته ی مذهبی و غیر مذهبی تقسیم کرد. نقاشی های مذهبی که چهره های پیشوایان و بزرگان دین و مذهب و صحنه هایی از جنگ ها و نبردهای معروف پیامبر اسلام (ص) و حضرت امیر المومنین (ع) و وقایع کربلا را در بر می گیرد، و نقاشی های غیر مذهبی که مجموعه ای بزرگ از داستان های رزمی و بزمی ایرانی را شامل می شود مانند افسانه های حماسی و تاریخی و قهرمانان شاهنامه و دلدادگی قهرمانان و …. پیشکسوتان این نوع نقاشی عبارتند از: حسین قوللر آقاسی (نقاشی های رزمی و بزمی)، محمد مدبر (نقاشی های مذهبی)، کاظم چلیپا و محمد فراهانی.

نقاشی پشت شیشه

صنایع دستی تزیینی ایران “نقاشی پشت شیشه” نام دارد و آن عبارت است از تزیین و نقاشی  پشت شیشه. نقاشی پشت شیشه از نیمه ی نخست قرن ۱۳ ه.ق. در شیراز آغاز شده و هنری است که نقاشان با ذوق به یاری قطعات کوچک شیشه های مسطح و با نقش معکوس دست و رنگ وارونه انداختن این هنر را پدید می آورند. برای نقاشی پشت شیشه، ابتدا نقش را روی کاغذ کالک کشیده و سپس روی شیشه با قلم مو و مرکب مشکی منتقل می کنند. رعایت اصول پرسپکتیو از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از کشیدن طرح مورد نظر شروع به رنگ آمیزی با رنگ روغن می کنند و با تثبیت کننده، به زیبایی و جلای کار می افزایند و هم رنگ را ثابت می کنند. یکی از مراکز مهم تولید این هنر در تهران است و تعداد کمی از هنرمندان نیز در شیراز و قزوین ساکن هستند. روش نگهداری آن حفاظت از حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، اشیای نوک تیز و برنده و فشار و ضربه های فیزیکی است و با آب ولرم، صابون و شوینده های معمولی قابل شستن است.

نقاشی روی شیشه

یکی از صنایع دستی تزیینی ایران “نقاشی روی شیشه” نام دارد و آن عبارت است از نقاشی و تزیین بر روی فرآورده های شیشه ای با استفاده از اکسیدهای فلزی. هنرمند ابتدا اکسیدهای فلزی مختلف را به صورت پودر تهیه کرده و با تربانتین و رزین مخصوص ساییده و سپس به وسیله ی قلم مو بر روی شیشه نقاشی می کند. به منظور ثابت کردن رنگ ها، آنها را به مدت حدود ۴ ساعت در کورهای با دمای ۴۵۰ الی ۵۴۰ درجه سانتیگراد قرار داده، سپس کوره را خاموش کرده و بعد از سرد شدن، شیشه را خارج می کنند. یکی از مراکز مهم تولید این محصول تهران است.

روش نگهداری آن حفاظت از حرارت و آتش، اشیای نوک تیز و برنده، ضربه، فشار و سقوط از ارتفاع بوده و با آب ولرم، صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن است.

نقاشی روی چرم

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی ایران ” نقاشی روی چرم” نام دارد و آن عبارت است از نقاشی و طراحی سنتی بر روی چرم که موارد مصرف فراوانی دارد و از زیبایی خاصی برخوردار است. برای نقاشی روی چرم معمولا از چرم گوسفندی دباغی شده به رنگ کرم استفاده می کنند. روش کار بدین صورت است که ابتدا بوم کار را آماده کرده (بوم عبارت است از: فیبر و اسفنج به ضخامت نیم تا یک سانتیمتر) پس از آماده سازی بوم و نصب چرم بر روی آن ابتدا بر روی کاغذ طرحی کشیده و سپس به وسیله ی کاربن به روی چرم منتقل می کنند. آن گاه طرح را با وسیله ی راپید، پر رنگ کرده و به وسیله ی قلم مو، نقاشی را شروع می کنند. رنگهای مورد استفاده در نقاشی روی چرم از نوع رنگ های پیگمنت بوده و حلال آن الکل است. پس از پایان نقاشی، از محلول رزین برای ثبات و جلای رنگ استفاده می کنند. در نهایت از ورنی برای شفافیت، براق شدن کار و عایق بودن کار، بهره می برند. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده بوده و با دستمالی نم دار و آغشته به روغن می توان آن را تمیز و براق کرد.

نقاشی و حکاکی روی استخوان و پوست تخم شترمرغ

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی ایران “حکاکی روی استخوان” یا صدف نام دارد. پیشینه ی این هنر به دوران پارینه سنگی بر می گردد و به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی (ساختار آلی، بافتی نرم تر و شکل پذیر تر از سنگ) و فراوانی آن در ادوار پیش از تاریخ نیز رایج بوده است و آثار باستانی استخوانی در طیفی از ابزار، اشیای کوچک، مهرهای استوانه ای منقوش، جعبه های جواهر، دسته های خنجر و … از دوران های مختلف در کاوش های باستان شناسی مناطق مختلف خاور میانه و به ویژه ایران به دست آمده است.

حکاکی (منبت) و نقاشی روی پوست تخم شتر مرغ نیز با استفاده از ابزارهایی مانند انواع مغار و قلم ها انجام می گیرد و نقوش باستانی، هخامنشی، گل و مرغ، طبیعت و … بر روی ظروف کاربردی همچون قنددان، شکلات خوری و چراغ خواب ایجاد می شود. روش نگهداری آن حفاظت از ضربه شدید، و مواد آلی است.

 

نقاشی روی پوست تخم شترمرغ
نقاشی روی پوست تخم شترمرغ
نقاشی روی پوست تخم شترمرغ

نقاشی روی ابریشم

یکی از صنایع دستی تزیینی ایران “نقاشی روی ابریشم” نام دارد و آن عبارت است از منقوش کردن پارچه های ابریشمی به وسیله ی قلم مو و رنگهای پارچه. در هنر باتیک، موم و نیان به کمک هنرمند آمده و جلوه های خاصی بر روی پارچه به وجود می آورد، حال این که در هنر نقاشی روی ابریشم بیشتر هنر و ذوق هنرمند است که می تواند بر روی پارچه به تصویر در آید. تکنیک هایی مانند نمک (یا شکر) محلول در آب، آغشتن سطح پارچه به محلولهای فوق، و ایجاد جلوه های نشت رنگ در پارچه و یا جلوگیری از آن، روشهایی است که به ایجاد زمینه ی کار کمک می کند. پس از ایجاد نقوش، پارچه را حرارت داده تا ذرات چسب محلول در رنگهای پارچه ای ذوب شده و در الیاف فرو رود و باعث تثبیت رنگ شود (امروزه این کار با اطو انجام پذیر است). از موارد مصرف این هنر می توان نقاشی بر روی لباس های ابریشمی، پرده، دستمال، و تابلوهای بسیار زیبا از طبیعت را نام برد. روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه ی مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده است و با آب ولرم، صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن است.

نقاشی روی صدف

یکی از صنایع دستی تزیینی – کاربردی ایران “نقاشی روی صدف” نام دارد. در این هنر بر روی صدف های دو کفهای نقاشی های مینیاتور کشیده و سپس با روغن جلا می پوشانند و آن را تبدیل به اشیای مصرفی (مانند جاسوییچی، زیر سیگاری، تابلو و …) می کنند. ابزار کار ارّه مویی، سمباده، فرز کوچک و دریل با مته های ظریف است. این هنر بیشتر در شهرهای جنوبی یا شمالی کشور که به دریا نزدیک است رواج دارد. روش نگهداری آن حفاظت از حرارت و آتش، اشیای نوک تیز و برنده و ضربه بوده و با آب ولرم، صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن است.

شما در حال مشاهده نگارگری ایرانی و آشنایی با انواع نقاشی در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. منصور بخشی گفته؛
    17:18 1401/02/26

    بی نظیر هستید

  2. محمد محرابی گفته؛
    10:42 1401/03/23

    سایتتون رو خیلی دوست دارم

  3. علی محمد رضوی گفته؛
    04:54 1401/04/19

    میشه بیشتر از این مگه ؟

  4. محمدجواد پناهی گفته؛
    05:30 1401/05/02

    مرسی که هستید

  5. محمدتقی نهاوندی گفته؛
    08:42 1401/05/18

    کاش پیج اینستاگرامتونم بهم میدادید

  6. جواد کمالی گفته؛
    22:18 1401/05/27

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  7. عزیز عظیمی گفته؛
    17:18 1401/06/10

    خیلی زیبا بود مهندس

  8. موسی ایمانی گفته؛
    19:30 1401/06/14

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0