ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی شبیه‏ سازی شد

چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی شبیه‏ سازی شد

پژوهش و اجرای چهره پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی به منظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشتۀ سفال و سرامیک انجام شده است.

 به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده، رییس گروه پژوهشی پژوهشگاه با اعلام این خبر، اظهار کرد: تک چهره‏ نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی‏ های انسانی تحت عواملی تغییر کرد. هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت ‏پردازی و فاصله گرفتن از فرم‏ های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم‏ انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی به وجود آورد.

شریف زاده از ویژگی‏ های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه‏ های اروپایی نظیر سایه ‏پردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد: کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می‏داد.

به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در این دوره انسان ‏هایی اشرافی با چهره ‏های شاد و متبسم، چهره‏ هایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباس هایی به شکل چند خط ساده در رنگ‏ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.

او نقوش، راه‏ راه و فلس مانند بر روی لباس ها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس ‏های اروپایی با یقۀ باز را  از مشخصه ‏های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت: از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.

شریف زاده با بیان اینکه شبیه‏ سازی از نقوش چهره‏ نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتی‏متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی ‏فر انجام شده است، افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره و بزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند و گفت: اصولا از شاخص های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.

او در ادامه با اشاره به روند انجام این طرح اظهار کرد: پس از انتقال نقوش، قلم ‏گیری و لعاب ‏گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه‏ های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه ‏ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجۀ سانتی ‏گراد آماده می ‏شود.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir

شما در حال مشاهده چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی شبیه‏ سازی شد در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. ناصر کرمی گفته؛
    06:18 1401/03/15

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین 😍😍😍

  2. حسین تبریزی گفته؛
    22:18 1401/03/15

    حرف نداشت👌🏻 😍😍😍

  3. امیرحسین جمشیدی گفته؛
    23:42 1401/04/05

    خیلی عالی بود 😍😍😍

  4. پرویز افتخاری گفته؛
    03:42 1401/05/08

    شادکام و سلامت باشید

  5. محمدتقی میری گفته؛
    11:30 1401/06/04

    مطلبتون بسیار مفید بود

  6. یعقوب جاوید گفته؛
    02:54 1401/06/11

    aaaaliii bood 😍😍😍

  7. محمدحسین افتخاری گفته؛
    01:06 1401/06/19

    مثل همیشه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0