ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کامل ترین توضیحات درباره مجسمه های مومی و مجسمه

مجسمه های مومی

مجسمه سازی هنر جالب توجهی است به ویژه از منظر جان بخشیدن به تکه سنگ، چوب یا هر ماده بی‌جان دیگر، گویی که روح هنر به کالبدی مرده دمیده شده باشد. به نظر می‌رسد این هنر دارای پیچیدگی‌های بسیاری بوده و بسیار وقت‌گیر است. اما شاید اثر مومی یک هنرمند، نظرتان را در این زمینه عوض کند.

پیشینه مجسمه سازی ، از دوره پیش از تاریخ، در طول دوره کلاسیک و سپس دوره گوتیک و از رنسانس تا سده 21،پیشینه مجسمه سازی مملو از مجسمه سازان اعجاب انگیزی است.

که در کمال تاسف بسیاری از آنها گمنام ولی بیان بصری ایشان در قالب مجسمه ها همواره به صورت سنگواره مرمری،
نقش برجسته های سنگی و پیکره های برنزی در کنار ما باقی ماندند.
حتی امروزه در دنیای کنونی، می توان قطع به یقین گفت که با رفتن به هر میدانی و هر کلیسایی و یا شهرهای بزرگ و ساختمانهای معروف در جهان، می توان نمونه هایی بسیاری عالی از هنر مجسمه سازی را ناظر شد. پیشینه مجسمه سازی از دوره سنگی (عصرحجر) آغاز شد. دقیقا در زمانی که ما از آن مطلع نیستیم.

قدیمی ترین نمونه مجسمه، دو مجسمه بدوی سنگی به نام های ونوس برخات رم مربوط به 230000 سال قبل میلاد یا قبل تر و ونوس تن تن هستند. مجسمه اول از سنگ بازالت و مربوط به دوره اشولیان می باشد و در ارتفاعات گولان کشف شد.
و مجسمه دوم که مربوط به 200000 سال قبل از میلاد مسیح است از سنگ کوارتز می باشد.

نمونه های دیگری از مجسمه های پیش از تاریخ که به شکل حکاکی هایی به صورت حیوانات و پرندگان و نیمه انسان – نیمه حیوان،
یافت شده اند که مربوط به 35000 سال قبل از میلاد می باشند. برخی از آنها که به 38000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردند به صورت حکاکی روی عاج فیل بودند.

 

از نمونه های دیگر مجسمه های عصر سنگی، پیکره های کوچک چاق به نام های ونوس بودند که معروفترین شان ونوس ویلند روف بود.
این مجسمه ها که از موادی همچون استخوان 10 موت، سفال سرامیک، خاکستر استخوان و سنگ هایی مانند:
استاتیت، اولتیک، سرپنتین و سنگ های آتشفشانی بودند، در مناطقی از اروپا و از روسیه تا اسپانیا یافت شدند.

انسان شناسان بر این عقیده اند که از آنها در مراسم باروری استفاده می شده، البته علت تصویر کردن زنان فربه هنوز در هاله ای از ابهام و گمان باقی است.

 

دوره میانه سنگی شاهد تعداد زیادی نقش بر جسته و مجسمه های انسانی ایستاده بود، که این آثار معمولاً از مناطق نوالی کوری (Nevali Cori) و گوبکلی تپه (Gobekli Tepe) در ترکیه نیز از شرقی پیدا شدند. همچنین پیکره رب النوع ماهی (Lepensvi Vir) نیز از صربستان پیدا شده است. دوره میانه سنگی علاوه بر این شاهد ساخت قدیمی ترین مجسمه چوبی بر جای مانده در دنیا، به نام شیگیر آیدل (Shigir Idol 7500) قبل میلاد – یافت شده در روسیه – بوده است.

در این دوره همچنین شاهد پیدایش بزرگترین مجسمه سفالینه هستیم که از رومانی بدست آمده است که متفکر سرنا وودا نام دارد .

 

شهرت دوره نوسنگی به خاطر سفالگری و پیکره های ایستاده و مجسمه های برنزی آن است.
مهمترین شکل هنر نوسنگی را می شود در معماری اهرام مصر باستان خلاصه کرد که با توجه به نوع اتاقها و فضاسازی هایش،
بستر بسیار وسیعی را برای نقش بر جسته و انواع مجسمه ها فراهم کرد.

علت پیشرفت هنر مجسمه و حجم دراین دوره را می توان در پیدایش عصر برنز در اروپا (ق.م 1200-3000 )، پیدایش و ظهور شهرها و ساختمانهای عمومی و همچنین ساخت و تولید ابزار مختلف دانست.

پیشینه مجسمه سازی در نو سنگی (ق-م 2000-4000)

شهرت دوره نوسنگی به خاطر سفالگری و پیکره های ایستاده و مجسمه های برنزی آن است.
مهمترین شکل هنر نوسنگی را می شود در معماری اهرام مصر باستان خلاصه کرد که با توجه به نوع اتاقها و فضاسازی هایش،
بستر بسیار وسیعی را برای نقش بر جسته و انواع مجسمه ها فراهم کرد.

علت پیشرفت هنر مجسمه و حجم دراین دوره را می توان در پیدایش عصر برنز در اروپا (ق.م 1200-3000 )،
پیدایش و ظهور شهرها و ساختمانهای عمومی و همچنین ساخت و تولید ابزار مختلف دانست.

 

 

پیشینه مجسمه سازی در خاوردور (ق.م 1150-1700)

هنر چین در دوره شانگ (ق.م 1150-1600) و در طول رشد هنر مغرب زمین، با تفاوتهایی همراه بود.
به این علت که برترین مجسمه های برنزی در چین در این دوره بوجود آمدند.

علاوه بر هنر چین، دراین دوره زمانی، شاهد نمونه هایی عالی از مجسمه های جنوب شرق آسیا و نقوش بر جسته هند در معبد کانداریا ماهادوا و معبد آنکور وات کمر هستیم .

مجسمه سازی در دوره کلاسیک باستان (عقیق)(ق.م100-1100)

به دلیل رکود فرهنگی یونان در قرون تاریک (ق.م900-1100) و تسلط زیاد سفالگری در دوره هندسی مجسمه سازی در یونان،
تا حدود سال 650 قبل میلاد رشد نداشته است.
از آن پس نیز به واسطه زمانبندی هنر یونان در طول 3 دوره هنر مجسمه سازی رشد کرد:
1- دوره آرکائیک (ق.م500-650) 2- دوره کلاسیک (ق.م 323-500) و 3- دوره هلنستیک (ق.م 100-323)

این دوره که دوره ای بسیار آرام ، آهسته و پیوسته در رشد هنر مجسمه بوده است، اثری به نام کوروس یا پیکره مردعریان را دارد.

دوره کلاسیک

این عصر به 3 قسمت دوره کلاسیک پیشین و پسین و وارسین تقسیم می شود، خلاق ترین و بهترین دوره هنری یونان محسوب می شود.
مجسمه سازان بسیار شهیری از جمله میرون (ق-م444-480 فعالیت) و فیدیاس (ق.م 431-488 فعالیت)،
که آثارش را در پارتنون می توان دید- در این دوره زیسته اند.
در این دوره که هنرمندان شیوه رئالیسم را ترقی دادند و هنر مجسمه سازی را تا جایی مرتفع کردند،
که تا زمان رسنانس ایتالیا، همچنان در زمره درخشانترین عرصه های هنری بود.

دوره هلنیستیک

در این عصر، رئالیسم جای خود را به نوعی اکسپرسیونسیم حماسی و قهرمان گیرانامه می دهد.
از جمعه آثار معروف این دوره می توان به (ونوس میلو) و (گالی در حال مرگ) و (لائوکون و پسرانفش اشاره کرد.

همانطور که به مختصر اشاره  شد مجسمه سازی پیشینه ای به بلندای عمر بشریت دارد و روز به روز به ظرافت و زیبایی ان افزوده شده

امروزه ساخت مجسمه های مومی یکی دیگر از شیوه های مجسمه ساری مدرن است که در ان بیشتر چهره ی اشخاص با واقعیت هر چه تمام تر به تصویر کشیده میشود

برای ساختن مجسمه از دیگر هنر ها نیز استفاده میشود  مثل:

  1. پیکره سازی که همگذاری یا ریخت دادن به اشیا است و ممکن است در هر اندازه یا با هر سازمایه‌ای (مصالحی) یا تکنیکی انجام گیرد

2.لباس های محلی که در ایران عزیزمان در انواع شهر ها و روستا ها و… انواع زیاد و گوناگونی از ان وجود دارد

3.پاپیه ماشه که یکی از صنایع دستی است که در لغت معنای کاغذْجویده یا کاغذِ جویده‌شده می‌دهد. 

پاپیه ماشه موادی ترکیبی از تکه‌های کاغذ یا خمیر کاغذ است، که گاهی با پارچه‌ها توسط ماده‌ای چسباننده تقویت (و مستحکم) می‌شود. .   

4.نقاشی که برای جان بخشیدن به مجسمه ها و زیبایی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد

برای ساخت مجسمه های مومی از موادی استفاده  میشود که :

  • مواد شیمیایی ترکیبی که با قابلیت ماندگاری بالا
  • این مواد وقتی تولید می شود کاملا به پوست انسان شباهت دارد.
  • مجسمه های مومی ما در دمای منفی 30 درجه تا مثبت.
  •  60 درجه قابل استفاده می باشد

یکی از بهترین متریال ها برای ساخت مجسمه ،خمیر مجسمه سازی است .

این خمیر براحتی فرم میگیرد براحتی میشه اضافه کرد به حجم اولیه و یا از آن برداشت یا با ابزار فرم داد.

این خمیر در فروشگاههای لوازم هنری موجود است و قابل خرید و در رنگها و سفتی و نرمی مختلفی عرضه میشود.

این ماده به دست نمیچسبد،هیچوقت خشک نمیشود و بارها برای مجسمه های مختلف میشود از آن استفاده نمود.

بعد از ساخت مجسمه باخمیر حتما از آن باید قالب گرفته شود

چون حجم اولیه در اثر ضربه و حرارت از بین میرود.

برای صرفه جویی در مصرف متریال مورد استفاده در ساخت مجسمه های مومی ابتدا یک نمونه ی گلی از عروسک  مورد نظر ساخته شده سپس بعد از غالب گیری با گچ مواد لازم را درون غالب ریخته و عروسک را فرم میدهیم

این مواد مورد نیاز معمولا شامل موم. پارافین . کارنیوپ یا اوپه به همراه چند قطره رنگ میباشد

برای اضافه کردن این مواد به غالب ابتدا ان را داغ میکنند و موم داغ شده را درون غالب ریخته و بعد از شکل گیری جدا میکنند

دیگر اجزای مجسمه شامل چشم ها که در کجسمه های بزرگ از پروتز های چشمی و در مجسمه های کوچک تر از نقاشی های طبیعی چشم استفاده میشود

برای ایجاد مو میتوان در برخی مجسمه ها از موهای طبیعی انشان و حیوانات استفاده کرد و در حالت های دیگر از موهای مصنوعی موجود

برای ایجاد مو در مجسمه در محل مورد نظر سوراخ هایی به وسیله سوزن ایجاد میشود و دسته های کوچک مو به کمک چسب درون سوراخ ها قرار میگیرد

برای ساخت بدن مجسمه معمولا از روش پاپیه ماشه استفاده میشود و سپس لباس و ادوات مورد نیاز مجسمه بر اساس فرم ان طراحی.دوخته و کارگذاری میشود 

در ایران و سراسر دنیا مجسمه های معروف در موزه ها قابل مشاهده میباشند که در ایران این مجسمه ها را در موزه های صنایع دستی معاصر ایران و موزه ی مردم شناسی میتوانید ببینید

 

استادان بزرگی در ایران به ساخت مجسمه مشغول بودند و اغلب اثار انها در موزه ها قابل رویت است.

استاد ارجمند یکی از بزرگان صنعت مجسمه سازی بودندکه  مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی ایشان به باغ نگارستان دانشگاه تهران اهدا گرديد

 

روش كار استاد ارجمند چنين بود كه وی ابتدا با تيغ ريش‌تراشی از دل يونوليت حجم كلی را بيرون می‌آورد، سپس با همان تيغ به ساخت جزئياتی مانند چشم و لب و دندان می‌پرداخت، بعد از پرداخت به‌وسيله سمباده‌های نرم، روی صورت را با توجه به رنگ چهره، جوراب زنانه نازك می‌چسباند و در نهايت صورت را گريم می‌كرد. رنگ‌گذاری روی چهره، به وجود آوردن ابرو، مو، ريش و سبيل به وسيله پشم‌گوسفند خود‌رنگ و در مواردی موی انسان انجام می‌شد. دوخت و دوز لباس، كفش و كلاه، همگي با دقت فراوان در انتخاب جنس و رنگ پارچه صورت گرفته و در نهايت با دست دوخته شده است. ساختن ابزار و و سايل پيرامون تنديس‌ها نيز به وسيله يونوليت، كاغذ، مقوا، چوب و وسايل كوچك دور‌ريختنی انجام شده كه در نهايت هنرمندی، دقت و ظرافت هر كدام بر سر جای خود قرار گرفته‌اند..

روش كار استاد ارجمند چنين بود كه وی ابتدا با تيغ ريش‌تراشی از دل يونوليت حجم كلی را بيرون می‌آورد، سپس با همان تيغ به ساخت جزئياتی مانند چشم و لب و دندان می‌پرداخت، بعد از پرداخت به‌وسيله سمباده‌های نرم، روی صورت را با توجه به رنگ چهره، جوراب زنانه نازك می‌چسباند و در نهايت صورت را گريم می‌كرد. رنگ‌گذاری روی چهره، به وجود آوردن ابرو، مو، ريش و سبيل به وسيله پشم‌گوسفند خود‌رنگ و در مواردی موی انسان انجام می‌شد. دوخت و دوز لباس، كفش و كلاه، همگي با دقت فراوان در انتخاب جنس و رنگ پارچه صورت گرفته و در نهايت با دست دوخته شده است. ساختن ابزار و و سايل پيرامون تنديس‌ها نيز به وسيله يونوليت، كاغذ، مقوا، چوب و وسايل كوچك دور‌ريختنی انجام شده كه در نهايت هنرمندی، دقت و ظرافت هر كدام بر سر جای خود قرار گرفته‌اند.

شما در حال مشاهده کامل ترین توضیحات درباره مجسمه های مومی و مجسمه در پلتفرم خورشیدک هستید

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. قربانعلی باهنر گفته؛
    07:42 1401/03/28

    خیلی زیبا بود مهندس

  2. حامد روحانی گفته؛
    13:54 1401/04/20

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  3. ناصر فتحی گفته؛
    09:54 1401/05/13

    aaaaliii bood 😍😍😍

  4. محمدحسن حقیقی گفته؛
    17:06 1401/06/01

    خیلی عالی بود 😍😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری
دسته بندی محتوای سایت
0